Annons

E-handeln gör rekordökning med 21 procents tillväxt

E-handeln gör rekordökning med 21 procents tillväxt

2015-09-17 09:15

E-handeln ökade med 21 procent under andra kvartalet, jämfört med 2014. Rekordlåg ränta och svag kronkurs gör att svenskarna handlar mer från svenska sajter medan den utländska konsumtionen minskat.

Under årets första kvartal ökade försäljningen på nätet med 19 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det efterföljande blev ännu bättre än så enligt e-barometern som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige ökade under perioden med hela 21 procent jämfört med andra kvartalet 2014. Det är den starkaste tillväxten sedan 2007 och särskilt bra gick det för kategorin barnartiklar och leksaker som ökade med hela 49 procent jämfört med 2014.

Även Elektronik var en het handelsvara och såg en tillväxt på 24 procent, den starkaste ökningen sedan branschen började mätas separat 2011.

– Den tekniska utvecklingen går snabbt, vilket gör att det kontinuerligt lanseras nya elektronikprodukter på marknaden. Ny teknik och nya lanseringar driver tillväxten i detaljhandeln, går det att läsa i rapporten.


E-handelns utveckling enligt e-barometern (prognos 2015)

"Praktiskt taget kokar"

Precis som vanligt var även skor och kläder populärt att shoppa online med en tillväxt på 14 procent jämfört med samma period 2014. Möbler och heminredning ökade med 30 procent medan Sport och Fritid kom in strax efter med en tillväxt på 27 procent.

Annons
Annons

Samtidigt väljer allt fler att handla mat på nätet antingen i form av middagslösningar med förutvalda rätter eller i lösplock. Under andra kvartalet ökade branschen med 43 procent.

– Fler aktörer, nya koncept och konsumenter som efterfrågar enkelhet i vardagen bidrar till att livsmedelshandeln på nätet praktiskt taget kokar. Utvecklingen sker dock från låga nivåer, enligt rapporten.

Gränshandeln minskar

Samtidigt kan man konstatera att svensken blivit en allt mer van e-handelskonsument och under andra kvartalet e-handlade 73 procent av de tillfrågade. Av dessa e-handlade 20 procent med hjälp av sin mobiltelefon och 38 procent av respondenterna säger sig ha använt flera olika försäljningskanaler vid sitt senaste köp.

Samtidigt som den svenska e-handeln stärkts har den utländska konsumtionen minskat något som andel av den totala konsumtionen. En tredjedel av de som har e-handlat varor under andra
kvartalet 2015 uppger att de har e-handlat varor från utlandet. Därmed ligger andelen som har e-handlat från utlandet oförändrad jämfört med motsvarande period föregående år.

– Under andra kvartalet 2015 stod utlandskonsumtionen för 18 procent av den totala e-handelskonsumtionen bland svenska konsumenter, en minskning från 22 procent under andra kvartalet 2014. Den svaga kronkursen är en av förklaringarna till att utlandsförsäljningen inte ökar lika mycket som tidigare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta