E-handeln gör rekordökning med 21 procents tillväxt

E-handeln ökade med 21 procent under andra kvartalet, jämfört med 2014. Rekordlåg ränta och svag kronkurs gör att svenskarna handlar mer från svenska sajter medan den utländska konsumtionen minskat.

Under årets första kvartal ökade försäljningen på nätet med 19 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det efterföljande blev ännu bättre än så enligt e-barometern som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige ökade under perioden med hela 21 procent jämfört med andra kvartalet 2014. Det är den starkaste tillväxten sedan 2007 och särskilt bra gick det för kategorin barnartiklar och leksaker som ökade med hela 49 procent jämfört med 2014.

Annons

Även Elektronik var en het handelsvara och såg en tillväxt på 24 procent, den starkaste ökningen sedan branschen började mätas separat 2011.

– Den tekniska utvecklingen går snabbt, vilket gör att det kontinuerligt lanseras nya elektronikprodukter på marknaden. Ny teknik och nya lanseringar driver tillväxten i detaljhandeln, går det att läsa i rapporten.


E-handelns utveckling enligt e-barometern (prognos 2015)

"Praktiskt taget kokar"

Precis som vanligt var även skor och kläder populärt att shoppa online med en tillväxt på 14 procent jämfört med samma period 2014. Möbler och heminredning ökade med 30 procent medan Sport och Fritid kom in strax efter med en tillväxt på 27 procent.

Samtidigt väljer allt fler att handla mat på nätet antingen i form av middagslösningar med förutvalda rätter eller i lösplock. Under andra kvartalet ökade branschen med 43 procent.

– Fler aktörer, nya koncept och konsumenter som efterfrågar enkelhet i vardagen bidrar till att livsmedelshandeln på nätet praktiskt taget kokar. Utvecklingen sker dock från låga nivåer, enligt rapporten.

Gränshandeln minskar

Samtidigt kan man konstatera att svensken blivit en allt mer van e-handelskonsument och under andra kvartalet e-handlade 73 procent av de tillfrågade. Av dessa e-handlade 20 procent med hjälp av sin mobiltelefon och 38 procent av respondenterna säger sig ha använt flera olika försäljningskanaler vid sitt senaste köp.

Samtidigt som den svenska e-handeln stärkts har den utländska konsumtionen minskat något som andel av den totala konsumtionen. En tredjedel av de som har e-handlat varor under andra
kvartalet 2015 uppger att de har e-handlat varor från utlandet. Därmed ligger andelen som har e-handlat från utlandet oförändrad jämfört med motsvarande period föregående år.

Annons

– Under andra kvartalet 2015 stod utlandskonsumtionen för 18 procent av den totala e-handelskonsumtionen bland svenska konsumenter, en minskning från 22 procent under andra kvartalet 2014. Den svaga kronkursen är en av förklaringarna till att utlandsförsäljningen inte ökar lika mycket som tidigare.

Annons