E-handeln håller på att döda Köpcentrumen i USA

Jason Perlow på ZDNet har skrivit en artikel om hur e-handeln leder till öde köpcentrum, tomma på butiker. Det sägs vara en sjukdom som härjar i landskapet av fysiska butiker. En sjukdom som sakta men säkert dödar butikerna en efter en och lämnar tomma gallerior efter sig.

Ett tydligt tecken på vad som håller på att hända i USA kan vara sidan DeadMalls.com som följer köpcentrumens förfall. Inte i något ont syfte utan mest för att bevaka och bevara minnen ifrån olika gallerior runt om i landet. Personer kan skicka in glada minnen ifrån köpcentrum och man kan ofta följa hur större butiker försvinner, sedan de mindre och ibland lämnas bara ett tomt skal kvar. Shoppingalleriorna håller helt enkelt på att dö.

Jason Perlow försöker lista ut vilka faktorer som ligger bakom detta förfall. Enligt fräscha siffror skall över 200 köpcentrum i USA stå med 35 procent tomma lokaler eller mer. E-handeln är givetvis en stor faktor men den är inte ensamt ansvarig.

Annons

Den dåliga ekonomin i landet kombinerat med att det är mycket enklare att hitta bra erbjudanden på nätet lockar förstås många till att handla online. Butikerna sägs även stå inför höjda hyror i köpcenter som inte längre drar samma mängd människor som tidigare.

Perlow berättar också hur man förr i tiden hittade högst specialiserade affärer i köpcentrum som kunde inhusera sig där på grund av den fottrafik som fanns. Dessa butiker hittar man idag istället på nätet.

Det handlar inte bara om att handla

Den dåliga ekonomin bidrar även till att familjer inte har tid att åka till köpcentrum på samma sätt som tidigare. Många behöver ha två jobb för att försörja sig och höjda bensinpriser är även en faktor.

Att åka till ett stort köpcentra sägs ofta idag handla om något mer än att bara behöva köpa något. Man kanske vill se en film, äta en god bit mat eller göra något annat som underhåller en. Ett behov som köpcentrumen inte alltid fokuserar på.

Jason Perlow pratar även om hur butiker förmodligen måste bli fysiska visningsrum för sina egna nätbutiker. Det diskuteras hur man kanske får prova en produkt i butik och att utbudet sedan är större på nätet, t.ex. fler färger och modeller. En diskussion som går hand i hand med det Jonas Arnberg på HUI och Niclas Heurlin tidigare tagit upp.

Lösningen på köpcentrumens död är inte helt tydlig. Men att Internet blir det primära stället att handla på och att köpcentrumen står för underhållning, mat och mindre fysiska representationer av e-handeln är kanske en del av pusslet. Eller så är framtidens köpcentrum virtuella?

Annons
Annons