E-handeln har blivit allt mer Pinspirerande

Det sociala nätverket Pinterest har växt explosionsartat det senaste året och har i många fall visat sig konvertera bättre än sina konkurrenter. Nu börjar e-handlare med intresse snegla på designen och den senaste tiden har Pinspirerade butiker poppat upp som svampar ur marken. Frågan är dock om det bara är en fluga eller om det leder till fler köp.

Social shopping, eller e-handel via social medier är något som diskuterats flitigt bland e-handlare det senaste året. De sociala nätverken Facebook och Twitter har inte visat sig vara marknadsföringskanaler som konverterar i den utsträckning som många hoppats.

Däremot har Pinterest som nu är det tredje största sociala nätverket lyckats bättre med att locka till köp än de två förstnämnda.

Annons

Kanske inte så konstigt med tanke på att de flesta hänger på Facebook och Twitter för att skriva och läsa statusuppdateringar. Pinterest däremot, besöker användarna för att leta efter produkter och kolla på vackra bilder.

En visuell shoppingupplevelse

Nu har Pinterest även spridigt sig till e-handeln när det gäller nätbutikernas utseende. Ett stort växande antal e-handlare, allt från stora jättar som eBay till mindre nätbutiker som Grandpa har under det senaste året antagit det galleriliknande utseendet.

Den rutnäts-baserade designen är inget nytt och har funnits sedan början av den moderna webben, däremot har Pinterests tillväxt gjort den typen av design tillgänglig för allt fler människor.

De som använder sig av Pinterest känner igen sig när de besöker en liknande sida, och människor är i dag också mer öppna för en visuell shoppingupplevelse samtidigt som tekniken tillåter det.

Eftersom många av Pinterests användare även tenderar att vara de med störst intresse för mode, design och produkter så är det kanske inte så otänkbart att en liknande design kan locka till köp.

Annons

Pinterest är inte för alla

Men det är inte bara att lansera en ny (p)inspirerande e-handel och tro att allt är guld och gröna skogar. Hur pass stor påverkan den typen av design har på konsumenten beror så klart också på vad man säljer.

Man får inte heller glömma att utseendet inte spelar så stor roll om det blir komplicerat för besökaren att hitta vad de söker, eller få den information de är ute efter.

Sahil Lavingia som tidigare arbetade på Pinterest innan han startade sitt eget företag Gumroad sammanfattar det hela bra.

– Pinterests framgång gör att många kopierar designen, främst för att många nu förstår hur designen fungerar. En rutnäts-baserad design är bra för att snabbt upptäcka olika produkter, men det viktigaste är fortfarande att köparen tar det sista steget, att handla.

 

Källor: Get Elastic, Gigaom

Annons