E-handeln kan ge Afrikas ekonomi ett rejält lyft

E-handeln i Afrika har under det senaste året ökat dramatiskt. Den största tillväxten ser man i Sydafrika där tillväxten låg på 30-35 procent under 2012. E-handelsmarknaden är fortfarande omogen men under de kommande åren tror många att kontinenten kommer att se ett ordentligt uppsving.

Näthandeln i Afrika kan stå inför ett rejält uppsving och skulle i så fall kunna spela en viktig roll för hela den afrikanska ekonomin. Den ökade tillgängligheten av Internet och tillgång till billigare datorer, surfplattor och smartphones är några orsaker. Men också en ökad möjlighet att betala för inköpen kommer att spela en avgörande roll.

– För ett år sedan sa vi att e-handeln i Afrika inte var redo att lyfta, till stor del eftersom det inte fanns tillräckligt med etablerade banker för ett fungerande ekosystem. Avsaknaden av företags-infrastruktur var en riktig bromskloss för utvecklingen. Men saker och ting har förändrats mycket snabbt, säger Robin Philip från betalningstjänsten PayGate.

Annons

Enligt Robin Philip har många afrikanska banker nu en mycket större förståelse för e-handeln, och vad den kan innebära.

– Det finns många fler intresserade banker i viktiga afrikanska länder än för bara ett år sedan. särskilt i Nigeria, Kenya, Moçambique, Tanzania, Rwanda och Namibia. För ett år sedan var frågan vilka banker som skulle gå i bräschen när det gällde att ta emot betalningar online, och om avkastningen skulle vara värd kostnaden. Nu vet man att om en bank är öppen för e-handel, kan det generera en hel del affärer.

Öka tillgängligheten

Men det är inte bara smidiga betallösningar som kommer att spela en stor roll. Brendan Peo, Chief Operating Officer på Vaimo som levererar e-handelslösningar baserade på Magento, tror också att tillgängligheten är en viktig del. Främst via mobila enheter.

– Eftersom en mycket stor del av sydafrikanska Internetanvändarna främst använder sina mobiler måste en hel del arbete läggas på att främja och uppmuntra till köp via mobila enheter.

Enligt Brendan Peo måste större varumärken och etablerade återförsäljare se till att deras mobila strategi fungerar, att de erbjuder en fantastisk användarupplevelse och att de mobila betalningsmetoder är säkra.

– Alla företagsajter bör och kommer så småningom att erbjuda någon form av handel. Den här typen av tänkande borde undervisas i klassrummet inom alla webbutvecklingskurser, säger Peo.

En studie som nyligen publicerats av MasterCard visade att 91 procent av sydafrikanerna som handlar på nätet är nöjda med sin erfarenhet, en höjning från 87 procent från förra årets undersökning.

Annons

– Det bådar gott för små till medelstora företag som kommer in på online-marknaden. En ökning av Internet-användare kommer inte bara gynna de större nätbutiker, i slutändan kommer det att spilla över till de mindre e-handelssajterna, säger Mark Chirnside, vd för betalföretaget PayU.

 
Källa: BDlive

Annons