E-handeln kliver framåt när handeln står still

Vi har väntat fler veckor på bra siffror gällande hur mycket e-handeln växte under fjärde kvartalet. Posten tillsammans med Svensk Distanshandel och HUI släppte idag sin e-barometer där de följer e-handelns utveckling.

För några dagar sedan fick vi reda på att dansk e-handel hade växt med 15 procent under 2011, enligt FDIH. Sverige ser ut att ligga lite efter Danmark då e-barometern visar att vår e-handel växte med 10,6 procent under helåret 2011. Den danska rapporten inkluderar dock resor och flygbiljetter, vilket e-barometern inte gör. Detta bör påverka siffrorna avsevärt eftersom dessa stod för 40 procent av dansk e-handel i FDIH:s rapport. Men nog om danskarnas e-handel.

Annons


Graf ifrån E-barometern Q4 2011

Den svenska e-handeln ska ha omsatt 27,7 miljarder under 2011. Tillväxten under fjärde kvartalet var hela 13 procent medans den fysiska handeln i princip stod still, jämfört med 2010. Den ska ha minskat med 0,2 procent. E-handelns andel av den svenska detaljhandeln skall nu ligga på 5 procent. Utlandsförsäljningen, för 2011, låg på 1,5 miljarder kronor för svenska e-handlare.

Vad säger då Arne på Posten om e-handeln i Sverige 2011:

– Konsumenterna handlar framförallt varor på internet för att det är enkelt och bekvämt och det finns en vilja att få paketen levererade allt snabbare. Vi ser därför inom Posten att en allt högre andel e-handlade varor delas ut av våra brevbärare. Det blir allt vanligare att man kan beställa en vara på en sajt fram till klockan 16 och sedan få den utdelad av sin brevbärare dagen efter, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Vad ligger i breven?

Vad är det då nätkonsumenterna får hemlevererade av sin brevbärare. Hårda paket är vanligast och hemelektronik växte med 14 procent under sista kvartalet. Kläder och skor är även det mycket vanligt med en tillväxt på 8 procent. Den tredje största branschen för e-handeln var böcker och media. Nästan varannan e-handelskonsument skall ha handlat en bok under förra året.

De snabbast växande segmenten var dock sport och fritid men även möbler och heminredning. Sport och fritid skall ha ökat med 32 procent under sista kvartalet.

Annons

Det gick så bra som vi trodde

För att sammanfatta var det ännu ett bra år för e-handeln och e-barometern för fjärde kvartalet följer tidigare prognoser med en total tillväxt på 10 procent. Den går även i linje med alla de rapporter vi hört ifrån olika e-handlare. Julhandeln gick helt enkelt strålande för de flesta näthandlare.

Detta år satsar vi på en tillväxt på 15 procent, exkluderat resebranschen, eller vad säger ni? Ni finner e-barometern här (.pdf) och vill ni se Arne prata om den kollar ni in detta klipp ifrån SVT1.

 

Källa: press

Annons