Annons

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen Levi´s egna butiker står för 26 procent av bolagets omsättning

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

2019-02-18 07:24

Starkast tillväxt på nätet.

I förra veckan meddelade Levi’s att bolaget efter många år skulle göra ett nytt försök på börsen. Enligt Internet Retailer är anledningen bland annat att företaget vill växa sig större inom e-handeln.

I dag uppges Levi’s e-handelsförsäljning omsätta 223 miljoner dollar - cirka 2,3 miljarder svenska kronor - om året. Det motsvarar fyra procent av företagets totala omsättning, som förra året nådde upp i 5,58 miljarder dollar. Levi’s egna fysiska butiker står för 26 procent av försäljningen, medan försäljningen via återförsäljare står för 65 procent.

E-handeln växer mest

Denimjättens direktförsäljning på nätet uppges ha vuxit med 18 procent det senaste året, vilket kan jämföras med tillväxten på 8 procent för återförsäljarkanalen. Bland återförsäljarna finns både e-handlare och fysiska aktörer, som till exempel Amazon och Bloomingdales.

Annons
Annons

Senast Levi’s lät allmänheten köpa aktier i företaget var 1985. Den här gången uppges företagets förhoppning vara att få in mellan 600 och 800 miljoner dollar i nytt kapital.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta