E-handeln levererar hos DHL – nära 15 miljarder euro för Q2

Logistikleverantören ökar både omsättning och resultat.

Medan PostNord kämpar med omställningen som kommer med minskade brevmängder och ökad e-handel, samt med bristande lönsamhet i Danmark, verkar läget se lite ljusare ut för konkurrenten DHL. Deutsche Post DHL Group, som koncernen heter, rapporterar nämligen både ökad omsättning och förbättrat resultat för årets andra kvartal.

Koncernens omsättning ska under perioden ha ökat med 4,4 procent till 14,8 miljarder euro (drygt 142 miljarder svenska kronor), samtidigt som resultatet (EBIT) uppnådde 841 miljoner euro. Det är en ökning på nära 12 procent från förra årets Q2-resultat på 752 miljoner euro.

Annons

- Vi är väldigt nöjda med både det andra kvartalet och hela det första halvåret. Vårt företag växer på alla områden, säger koncernens VD Frank Appel i ett uttalande.

"Optimalt positionerade för tillväxt"

Enligt DHL, som säger sig redan vara på god väg att nå målet för hela 2017, är e-handeln en bidragande orsak till den ökande omsättningen.

- Vi fortsätter också att vara optimistiska inför de kommande åren. Alla våra divisioner är, tack vare vårt fokus på snabbväxande marknader - som den globala e-handeln - optimalt positionerade för långsiktig tillväxt, tillägger Frank Appel.

DHL:s plan för fortsatt tillväxt går enligt ett pressmeddelande ut på “investeringar i e-handelsexpansion och digital innovation”.

LÄS ÄVEN: Årets must-have: Gul tröja med DHL-tryck

Annons