Annons

E-handeln ligger bakom 60 procent av Kinas leveranser

E-handeln ligger bakom 60 procent av Kinas leveranser

2015-01-23 08:31

Den blomstrande e-handeln i Kina är guld värd för landets distributörer. Under förra året ökade antalet skickade paket med 52 procent jämfört med 2013. Näthandeln står för en majoritet av dessa och innebär stora pengar i leverantörernas kassa.

Under 2014 skickades det nästan 14 miljarder paket i Kina, en ökning med 52 procent jämfört med föregående år. Onlinehandeln har helt klart sin del i detta.

Enligt the State Post Bureau of China, Kinas statliga postverk, stod e-handeln nämligen för 60 procent av alla paket som skickades i landet under förra året. Det här innebar att Kinas fraktbolag ökade sina totala intäkter med 42 procent till nästan 33 miljarder dollar under 2014.

Leveranskostnaderna sjunker

Trots den kraftiga ökningen tror man att det kommer att fortsätta i nästan samma takt ett tag framöver. Den genomsnittliga kinesiska konsumenten tog emot cirka 10 paket under 2014, att jämföra med 30 stycken i mer ekonomiskt utvecklade länder som USA och Japan.

Samtidigt innebär ökningen att kostnaderna för att skicka paket sjunker. Något som också ger ytterligare tillväxt.

– Den snabbt växande e-handelsmarknaden innebär en enorm möjlighet för leveransföretagen. Minskade leveranskostnader möjliggör samtidigt för e-handlare att utvecklas snabbare. Två faktorer som fungerar som eld och vind och gynnar varandra, säger Liu Jun, biträdande chef för Kinas statliga postverk.

 

Källa: Internet Retailer
Foto: Michael Pham

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta