Annons

E-handeln ligger bakom 60 procent av Kinas leveranser

E-handeln ligger bakom 60 procent av Kinas leveranser

2015-01-23 08:31

Den blomstrande e-handeln i Kina är guld värd för landets distributörer. Under förra året ökade antalet skickade paket med 52 procent jämfört med 2013. Näthandeln står för en majoritet av dessa och innebär stora pengar i leverantörernas kassa.

Under 2014 skickades det nästan 14 miljarder paket i Kina, en ökning med 52 procent jämfört med föregående år. Onlinehandeln har helt klart sin del i detta.

Enligt the State Post Bureau of China, Kinas statliga postverk, stod e-handeln nämligen för 60 procent av alla paket som skickades i landet under förra året. Det här innebar att Kinas fraktbolag ökade sina totala intäkter med 42 procent till nästan 33 miljarder dollar under 2014.

Leveranskostnaderna sjunker

Trots den kraftiga ökningen tror man att det kommer att fortsätta i nästan samma takt ett tag framöver. Den genomsnittliga kinesiska konsumenten tog emot cirka 10 paket under 2014, att jämföra med 30 stycken i mer ekonomiskt utvecklade länder som USA och Japan.

Samtidigt innebär ökningen att kostnaderna för att skicka paket sjunker. Något som också ger ytterligare tillväxt.

– Den snabbt växande e-handelsmarknaden innebär en enorm möjlighet för leveransföretagen. Minskade leveranskostnader möjliggör samtidigt för e-handlare att utvecklas snabbare. Två faktorer som fungerar som eld och vind och gynnar varandra, säger Liu Jun, biträdande chef för Kinas statliga postverk.

 

Källa: Internet Retailer
Foto: Michael Pham

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta