E-handeln ljuspunkten i Apotekets färska rapport

Omsättning och resultat backar - men e-handeln går i motsatt riktning.

Häromveckan berättade vi om Apoteket AB:s satsning på tredjepartslogistik, som kommer att föra med sig att Apoteket slutar använda sina nuvarande e-handelslager i Hässleholm och Falun.

LÄS ÄVEN: E-handellager till salu när Apoteket AB satsar på TPL

Annons
Annons

Ökade med 40 procent

Planen är att genom distribution från Stockholm skapa bättre förutsättningar för e-handeln att växa, och av företagets nya årsrapport att döma verkar det vara en klok satsning.

- Särskilt e-handeln utvecklas snabbt och ökade drygt 40 procent. Allt fler kunder väljer att göra apoteksärenden i mobilen via Apotekets app Mitt Apotek som hittills har laddats ner av 700 000 personer, berättar Apoteket i ett pressmeddelande.

Apotekets omsättning för helåret 2017 landade på knappt 19,9 miljarder kronor, vilket är en minskning på 2 procent jämfört med året innan. Samtidigt sjönk rörelseresultatet till 667 miljoner kronor från 687 miljoner året innan.

Den negativa utvecklingen uppges bero på att ett antal av Apotekets avtal med olika landsting har löpt ut.

- Konsumentaffären som utgör Apotekets kärnaffär växer. Den förändring som nu sker i vårdaffären är förväntad, säger Eva Hemb, CFO på Apoteket, i en kommentar.

"Vi vill vara där kunden är"

Under året har Apoteket öppnat tio nya apotek, stängt tre och “moderniserat” 45. Samtidigt ser e-handeln ut att få ett allt större utrymme framöver.

- Kundernas förändrade beteende och behov är viktiga för oss att tillgodose i alla kanaler. Vi vill vara där kunden är. Vi har förnyat butiksnätet i hög takt, breddat vårt sortimentserbjudande och utvecklat vår digitala närvaro. Fler kunder väljer att göra apoteksärenden digitalt och vår ambition är att ge kunden ett komplett apotek i mobilen dygnet runt, med möjlighet till enkel och snabb hemleverans, säger Ann Carlsson, vd på Apoteket.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!