Annons

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol Onlinemathandeln ökade kraftigt 2015

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol

2016-02-01 10:15

Hela livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt men allra bäst går det för försäljningen av lösplock.

Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att matförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Totalt ökade ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. De färdiga middagslösningarna ökade med 26 procent, men årets stora vinnare blev företagen som säljer lösplock, ett område som såg en ökning på hela 55 procent under året som gick.

- Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Har väldigt nöjda kunder"

Även om livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande bara står för 1-2 procent av den totala marknaden, är det alltså en bransch som verkar vara på stark frammarsch, inte minst inom det ekologiska segmentet. Ehandel.se har de senaste dagarna publicerat intervjuer med både MatHem.se och Mat.se, som båda visar upp en positiv utveckling månad efter månad.

Annons
Annons
- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, sade Tomas Kull, VD på MatHem.

Den största utmaningen för de två lösplocks-försäljarna ska enligt de själva vara att lyckas få människor att ändra sina vanor, och i större utsträckning testa att handla sin mat online. Och av Svensk Digital Handels siffror att döma verkar det ju vara en utmaning som företagen i branschen blir allt bättre på att hantera.

- De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Annons
Annons
Blondinbellas e-handel ökade efter fällning för smygreklam

Blondinbellas e-handel ökade efter fällning för smygreklam

Fällningen av Reklamombudsmannen ledde till ökade försäljningssiffror i Blondinbellas skobutik Flattered.

Lindahls springer ut kvargen till kunderna

Att få sin snabbmat utkörd är inget ovanligt och enligt mejeriproducenten är det inte mer än rätt att även kvargälskare ska slippa lyfta på rumpan.

Global e-handel ska sprida Morakniven vidare i världen

I samband med sitt 125-årsjubileum öppnar Morakniv en ny e-handel för att ytterligare stärka varumärket runt om i världen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bring och PostNord granskas efter allmänhetens klagomål

Bring och PostNord granskas efter allmänhetens klagomål

Post- och telestyrelsen gör specialgranskning efter att tidigare krav inte gett effekt.

1
Fortsatt svårt få myndigheter att <nobr>e-handla</nobr>

Digitalisering: Fortsatt svårt få myndigheter att e-handla

En ny rapport visar att en femtedel av alla myndigheter inte e-handlar alls och att antalet digitala fakturor i snitt är färre än hälften.

Annons
Annons
Instabox om skåpsatsningen:

Instabox om skåpsatsningen: "Användarna är jättenöjda"

Instabox lanserade paketskåp i samarbete med Pressbyrån och kan några månader senare rapportera goda resultat.

Hafas e-handel ska få återförsäljarna att sälja mer

Badrumstillverkaren har lanserat en ny B2B-handel för sina återförsäljare.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem