Annons

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol Onlinemathandeln ökade kraftigt 2015

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol

2016-02-01 10:15

Hela livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt men allra bäst går det för försäljningen av lösplock.

Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att matförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Totalt ökade ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. De färdiga middagslösningarna ökade med 26 procent, men årets stora vinnare blev företagen som säljer lösplock, ett område som såg en ökning på hela 55 procent under året som gick.

- Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Har väldigt nöjda kunder"

Även om livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande bara står för 1-2 procent av den totala marknaden, är det alltså en bransch som verkar vara på stark frammarsch, inte minst inom det ekologiska segmentet. Ehandel.se har de senaste dagarna publicerat intervjuer med både MatHem.se och Mat.se, som båda visar upp en positiv utveckling månad efter månad.

Annons
Annons
- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, sade Tomas Kull, VD på MatHem.

Den största utmaningen för de två lösplocks-försäljarna ska enligt de själva vara att lyckas få människor att ändra sina vanor, och i större utsträckning testa att handla sin mat online. Och av Svensk Digital Handels siffror att döma verkar det ju vara en utmaning som företagen i branschen blir allt bättre på att hantera.

- De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
PostNords VD ryter ifrån:

PostNords VD ryter ifrån: "Direkt felaktigt i SvD"

PostNord tillbakavisar SvD:s uppgifter om att chaufförer skulle ha struntat i att köra ut paket.

Annons
Annons

Riskkapital bäddar för madrasskrig på nätet

New York-baserade Helix Sleep plockar in 7,4 miljoner dollar för att skala upp sin skräddarsydda madrass-verksamhet.

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

BGA Fotobutik har sålt för 1,25 miljoner på nätet hittills i augusti.

Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Efter Meny är det nu dags för Spar att börja med e-handel. Därmed blir man den andra livsmedelskedjan som går online i Norge.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tesco låter kunder beställa och hämta samma dag

Den brittiska dagligvarukedjan utökar sitt click and collect-alternativ med upphämtning i butik samma dag.

Amazon testar 30-timmarsvecka men utan betalt

E-handelsjätten kör egen variant på lägre arbetstid.

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Betalleverantören har rullat ut en Wordpress-modul för den nyligen lanserade betallösningen PaysonCheckout 2.0.

1
Annons
Annons
Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet

Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet

Coop lanserar Smartkassen - en tjänst som låter kunden kombinera recept med lösplock.

Amazon tar sikte på Chicago med sin femte butik

E-handlaren fortsätter att expandera i den fysiska världen med ännu en planerad butiksöppning.

Modeveteranen Oscar Åsman ska leda nya Manofakind.se

Modeveteranen Oscar Åsman ska leda nya Manofakind.se

Retail and Brands rekryterade internt och hittade Oscar Åsman till tjänsten som operativ chef på den nya e-handeln Manofakind.se.

Handelsministern: "Det kommer att vara möjligt att ta olika priser i olika länder"

Sveriges EU- och handelsminister är "väldigt intresserad" av att e-handeln växer och vill skapa en balans mellan företagens och konsumenternas intressen.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem