Annons

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol Onlinemathandeln ökade kraftigt 2015

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol

2016-02-01 10:15

Hela livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt men allra bäst går det för försäljningen av lösplock.

Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att matförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Totalt ökade ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. De färdiga middagslösningarna ökade med 26 procent, men årets stora vinnare blev företagen som säljer lösplock, ett område som såg en ökning på hela 55 procent under året som gick.

- Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Har väldigt nöjda kunder"

Även om livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande bara står för 1-2 procent av den totala marknaden, är det alltså en bransch som verkar vara på stark frammarsch, inte minst inom det ekologiska segmentet. Ehandel.se har de senaste dagarna publicerat intervjuer med både MatHem.se och Mat.se, som båda visar upp en positiv utveckling månad efter månad.

Annons
Annons
- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, sade Tomas Kull, VD på MatHem.

Den största utmaningen för de två lösplocks-försäljarna ska enligt de själva vara att lyckas få människor att ändra sina vanor, och i större utsträckning testa att handla sin mat online. Och av Svensk Digital Handels siffror att döma verkar det ju vara en utmaning som företagen i branschen blir allt bättre på att hantera.

- De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

På plats i Las Vegas

Vår Chefredaktör är denna vecka i Las Vegas och rapporterar direkt från e-handelskonferensen Shoptalk.

Annons
Indien är hetare än Europa och Amazon är inte en konkurrent

Indien är hetare än Europa och Amazon är inte en konkurrent

Efter fyra dagar på e-handelskonferens i USA bjuder vi på nya insikter från ett av världens främsta e-handelsländer.

Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Annons
Annons
Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Gate Retail söker:

UX Designer to Gate Retail

Campadre söker:

Online marketing specialist

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem