Annons

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol Onlinemathandeln ökade kraftigt 2015

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol

2016-02-01 10:15

Hela livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt men allra bäst går det för försäljningen av lösplock.

Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att matförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Totalt ökade ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. De färdiga middagslösningarna ökade med 26 procent, men årets stora vinnare blev företagen som säljer lösplock, ett område som såg en ökning på hela 55 procent under året som gick.

- Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Har väldigt nöjda kunder"

Även om livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande bara står för 1-2 procent av den totala marknaden, är det alltså en bransch som verkar vara på stark frammarsch, inte minst inom det ekologiska segmentet. Ehandel.se har de senaste dagarna publicerat intervjuer med både MatHem.se och Mat.se, som båda visar upp en positiv utveckling månad efter månad.

Annons
Annons
- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, sade Tomas Kull, VD på MatHem.

Den största utmaningen för de två lösplocks-försäljarna ska enligt de själva vara att lyckas få människor att ändra sina vanor, och i större utsträckning testa att handla sin mat online. Och av Svensk Digital Handels siffror att döma verkar det ju vara en utmaning som företagen i branschen blir allt bättre på att hantera.

- De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tältperioden snart över - Apotea tecknar kontrakt på nya lagret

Tältperioden snart över - Apotea tecknar kontrakt på nya lagret

Har tecknat 12-årigt hyreskontrakt.

Annons
Annons
Chiquelles VD chockad över den låga andelen returer

Chiquelles VD chockad över den låga andelen returer

"Visste att andelen var låg men inte att den var så låg".

Nordicfeel visar fina siffror igen - nu tillsätts ny VD

Nordicfeel visar fina siffror igen - nu tillsätts ny VD

Han tar över efter Henrik Löfberg som går vidare till en ny bransch.

KO tar Trademax till domstol

KO tar Trademax till domstol

Vill att företaget får betala 10 miljoner i marknadsstörningsavgift för den kontroversiella prissättningen på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

La Redoute bekräftar:

La Redoute bekräftar: "Vi lägger ner i Norden"

Har ingått ett "exklusivt distributionsavtal" med Ellos Group.

Bygghemma köper majoriteten av <nobr>e-handeln</nobr> Polarpumpen

Bygghemma köper majoriteten av e-handeln Polarpumpen

Blir ny majoritetsägare i bolaget.

E-handelstjänsten Redeal tar in 4 miljoner kronor

E-handelstjänsten Redeal tar in 4 miljoner kronor

Tre nya ägare hoppar på.

Annons
Annons
80% av de unga männen vill påverkas under köpet

80% av de unga männen vill påverkas under köpet

Svenska konsumenter dock mer skeptiska till AI än andra, enligt en ny undersökning.

Nedräkning: På fredag stängs La Redoutes <nobr>e-handel</nobr>

Nedräkning: På fredag stängs La Redoutes e-handel

Uppgift: Ellos tar över delar av sortimentet när La Redoute lägger ner i Norden.

Svenskt företag lanserar <nobr>3D-plattform</nobr> för e-handel

Svenskt företag lanserar 3D-plattform för e-handel

Nytt försök med 3D inom e-handeln.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Olsson & Gerthel söker:

Inköpsassistent / Administratör

Jollyroom AB söker:

Inköpare Inredning

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner / Grafisk formgivare

Teknikmagasinet AB söker:

E-handelschef till Teknikmagasinet

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem