Annons

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol Onlinemathandeln ökade kraftigt 2015

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol

2016-02-01 10:15

Hela livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt men allra bäst går det för försäljningen av lösplock.

Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att matförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Totalt ökade ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. De färdiga middagslösningarna ökade med 26 procent, men årets stora vinnare blev företagen som säljer lösplock, ett område som såg en ökning på hela 55 procent under året som gick.

- Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Har väldigt nöjda kunder"

Även om livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande bara står för 1-2 procent av den totala marknaden, är det alltså en bransch som verkar vara på stark frammarsch, inte minst inom det ekologiska segmentet. Ehandel.se har de senaste dagarna publicerat intervjuer med både MatHem.se och Mat.se, som båda visar upp en positiv utveckling månad efter månad.

Annons
Annons
- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, sade Tomas Kull, VD på MatHem.

Den största utmaningen för de två lösplocks-försäljarna ska enligt de själva vara att lyckas få människor att ändra sina vanor, och i större utsträckning testa att handla sin mat online. Och av Svensk Digital Handels siffror att döma verkar det ju vara en utmaning som företagen i branschen blir allt bättre på att hantera.

- De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Dörren öppnad till IKEA:s första <nobr>e-handelsbutik</nobr>

I dag: Dörren öppnad till IKEA:s första e-handelsbutik

En ny sorts IKEA-butik i Stockholm ska bland annat tjäna som upphämtningsställe för e-handlade IKEA-varor.

Annons
Annons
Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Företaget som vill revolutionera begagnathandeln med bilar rekryterar ifrån Schibsted.

Urb-it kärlekssatsar med fyra dejtingkit för hemleverans

Leveransuppstickaren urb-it vill hjälpa stockholmarna att hitta tillbaka till romantiken i sommar.

Skånska Byggvaror cyklar 120 mil till Paris

Nätbutiken Skånska Byggvaror storsatsar på välgörenhet och stödjer nu samtliga 11 lag som kommer att cykla mot Paris som en symbol för kampen mot barncancer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

Medgrundaren Niklas Adalberth uppges vara på väg att sälja sin andel på 13 procent av Klarna för 2,6 miljarder.

Robotgräsklippare hett bland husägande e-handelskunder

Antalet sök på robotgräsklippare har ökat med över 700 procent på fem år enligt ny e-handelsstatistik.

E-CITY utan bygglov -

E-CITY utan bygglov - "Kan bygga vidare på egen risk"

Det påbörjade e-handelsklustret i Ängelholms kommun har fått problem med sitt bygglov efter att klagande grannar fått stöd från Länsstyrelsen.

Annons
Annons

Varför Google är rädda för Amazon

Ännu en undersökning sätter Amazon före Google, trots sökjättens storsatsningar på e-handeln.

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

Följer Fyndiqs exempel och gör det lättare för fysiska butiker att lägga upp sina varor på CDON Marketplace.

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna gick från ett resultat på 163 miljoner kronor första halvåret 2015 till 7 miljoner för andra halvåret.

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter, har en ny responsiv sajt med skräddarsydda funktioner som ska förenkla kundernas klubbval.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem