Annons

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol Onlinemathandeln ökade kraftigt 2015

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol

2016-02-01 10:15

Hela livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt men allra bäst går det för försäljningen av lösplock.

Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att matförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Totalt ökade ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. De färdiga middagslösningarna ökade med 26 procent, men årets stora vinnare blev företagen som säljer lösplock, ett område som såg en ökning på hela 55 procent under året som gick.

- Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Har väldigt nöjda kunder"

Även om livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande bara står för 1-2 procent av den totala marknaden, är det alltså en bransch som verkar vara på stark frammarsch, inte minst inom det ekologiska segmentet. Ehandel.se har de senaste dagarna publicerat intervjuer med både MatHem.se och Mat.se, som båda visar upp en positiv utveckling månad efter månad.

Annons
Annons
- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, sade Tomas Kull, VD på MatHem.

Den största utmaningen för de två lösplocks-försäljarna ska enligt de själva vara att lyckas få människor att ändra sina vanor, och i större utsträckning testa att handla sin mat online. Och av Svensk Digital Handels siffror att döma verkar det ju vara en utmaning som företagen i branschen blir allt bättre på att hantera.

- De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sarah Wittbom lämnar:

Sarah Wittbom lämnar: "Känner mig oerhört stolt"

Efter sex år lämnar Sarah Wittbom posten som VD för Nordic eCommerce Knowledge.

2
Annons
Annons

Winefinder tar till Expressen för att nå svenska folket

Tidningens recepttjänst ska ge läsarna vinförslag.

<nobr>E-handlare</nobr> exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Avslöjande: E-handlare exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Miintos kunders personliga information ligger öppet på Internet.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Läcka: Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Teknikstyrkan ska utökas med 1000 personer.

Google planerar marknadsplats för drönarleveranser

Snabbmat ska skickas ut med drönare via ny e-marknadsplats.

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk <nobr>e-handel</nobr>”

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk e-handel”

Danska nätbutiker har länge efterfrågat mer moms i hemlandet vid e-handel i utlandet.

Annons
Annons
Trög start för e-handeln på Pinterest

Trög start för e-handeln på Pinterest

Varuhuskedjan Macy's har hittills haft svårt att få utdelning för sina e-handelssatsningar på Pinterest.

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Svenska eEquity leder en investeringsrunda i Swap.com.

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Företaget som bedrivit e-handel sedan 1995 får för första gången en butikschef till den fysiska butiken.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem