Annons

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol Onlinemathandeln ökade kraftigt 2015

E-handeln med lösplock ökade 55 procent i fjol

2016-02-01 10:15

Hela livsmedelsbranschen på nätet går starkt framåt men allra bäst går det för försäljningen av lösplock.

Nya siffror från Svensk Digital Handel visar att matförsäljningen på nätet ökar kraftigt. Totalt ökade ökade livsmedelsförsäljningen online med 40 procent förra året. De färdiga middagslösningarna ökade med 26 procent, men årets stora vinnare blev företagen som säljer lösplock, ett område som såg en ökning på hela 55 procent under året som gick.

- Livsmedelsförsäljningen på nätet går starkt framåt. Försäljningen steg även under fjärde kvartalet med 35 procent, och året avslutades starkt. Branschen har i år satsat på matkassar med säsongstema inför jul och nyår, vilket blir ytterligare ett tillfälle att få nya kunder att pröva på att handla mat på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

"Har väldigt nöjda kunder"

Även om livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande bara står för 1-2 procent av den totala marknaden, är det alltså en bransch som verkar vara på stark frammarsch, inte minst inom det ekologiska segmentet. Ehandel.se har de senaste dagarna publicerat intervjuer med både MatHem.se och Mat.se, som båda visar upp en positiv utveckling månad efter månad.

Annons
Annons
- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, sade Tomas Kull, VD på MatHem.

Den största utmaningen för de två lösplocks-försäljarna ska enligt de själva vara att lyckas få människor att ändra sina vanor, och i större utsträckning testa att handla sin mat online. Och av Svensk Digital Handels siffror att döma verkar det ju vara en utmaning som företagen i branschen blir allt bättre på att hantera.

- De starka tillväxtsiffrorna visar på ett större intresse för att handla mat på nätet. Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, avslutar Jonas Ogvall.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Handelsorganisationerna går ihop för att stoppa Kina-hotet

Handelsorganisationerna går ihop för att stoppa Kina-hotet

Det var inte bara snack. Nu har Svensk Handel gått ihop med våra grannländer för att stoppa portobiståndet.

2
Annons
Annons

Grabau: Zalando och Amazon kan samexistera

Kinnevik ska inte vara oroliga för Amazons framfart på modemarknaden.

Google vill läsa kundernas mail till e-handlare

Sökjätten hoppas kunna automatisera kundtjänsten via nya AI-tjänster.

Zalando bakom miljardtapp för Kinneviks <nobr>e-handel</nobr>

Zalando bakom miljardtapp för Kinneviks e-handel

Investeringsbolagets e-handelsportfölj backade med 14 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visa vinnaren efter att de hotat PayPal med krig

Kortföretagets hot har gett effekt och PayPal ger nu efter.

Struligt samgående mellan Animail och ZooZoo

Struligt samgående mellan Animail och ZooZoo

Lagerflytt naggar rejält på resultatet som hamnar på minus 38 miljoner.

Sportamore omsatte 155 miljoner med tajt lönsamhet

Sportamore omsatte 155 miljoner med tajt lönsamhet

Sverige levererar men bolaget led av en stor ström returer.

Annons
Annons
Oscar Arrsjös <nobr>e-handel</nobr> tar in 2 miljoner kronor

Oscar Arrsjös e-handel tar in 2 miljoner kronor

Wellstreet och Optimizer Invest fyller på kassan för Frontmen.

Amazons uber-tjänst Flex lanseras i Storbritannien

Nu kan privatpersoner agera Amazon-chaufför även i Storbritannien.

Anrik skotillverkare förbjuder all försäljning på Amazon

Piratproblemen fortsätter när Birkenstock lämnar Amazon.com.

Ebay återfår självförtroendet efter skilsmässan

Marknadsplatsen klarar sig bra utan PayPal.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem