Annons

E-handeln med skor & kläder sänker den fysiska handeln Fysiska skobutiker blir lidande när alltfler köper skor på nätet

E-handeln med skor & kläder sänker den fysiska handeln

2017-02-10 11:04

Fysiska kläd- och skobutiker minskade med 3,2 respektive 6,4 procent i januari

Det faktum att allt fler väljer att köpa sina skor och kläder på nätet får allt fler konsekvenser för den fysiska handeln. Nu visar en rapport från Svensk Handel att både fysiska sko- och klädbutiker tappade i januari.

"Marginalerna lägre i januari"

På klädsidan sjänk försäljningen med 3,2 procent och för skobutikerna gick det ännu sämre - hela 6,4 procent tappade de under januari.

- Modehandeln börjar året svagt, där framför allt skosidan sticker ut med ett tapp på mer än sex procent. Januari är dock en reamånad där väldigt lite av försäljningen är vårvaror, vilket gör att marginalerna är lägre än normalt under månaden, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

Stigande priser - förutom under hösten

Samtidigt rapporterar Dagens Industri att priserna på kläder och skor steg rejält under förra året med 3,5 respektive 2,5 procent. Under perioden september-december sjönk dock priserna med drygt 1 procent i bägge kategorierna.

Annons
Annons

2016 års höstsäsong blev kortare än normalt, vilket märks på att försäljningen sviktade främst i september och oktober.

- Vi vet också att allt fler köper kläder och skor från rena e-handeslbutiker, och när modet är sportigt hamnar också mer av inköpen hos sporthandeln, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Även HUI Research rapport över den digitala handelns utveckling under tredje kvartalet i fjor, pekar ut kläder och skor som de vanligaste produkterna som svenskarna väljer att handla på nätet. I samma mätning noterades ett starkt uppsving för just sporthandlarna vars nätförsäljning ökade med hela 26 procent under fjolårets tredje kvartal.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta