Annons

E-handeln med skor & kläder sänker den fysiska handeln Fysiska skobutiker blir lidande när alltfler köper skor på nätet

E-handeln med skor & kläder sänker den fysiska handeln

2017-02-10 11:04

Fysiska kläd- och skobutiker minskade med 3,2 respektive 6,4 procent i januari

Det faktum att allt fler väljer att köpa sina skor och kläder på nätet får allt fler konsekvenser för den fysiska handeln. Nu visar en rapport från Svensk Handel att både fysiska sko- och klädbutiker tappade i januari.

"Marginalerna lägre i januari"

På klädsidan sjänk försäljningen med 3,2 procent och för skobutikerna gick det ännu sämre - hela 6,4 procent tappade de under januari.

- Modehandeln börjar året svagt, där framför allt skosidan sticker ut med ett tapp på mer än sex procent. Januari är dock en reamånad där väldigt lite av försäljningen är vårvaror, vilket gör att marginalerna är lägre än normalt under månaden, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

Stigande priser - förutom under hösten

Samtidigt rapporterar Dagens Industri att priserna på kläder och skor steg rejält under förra året med 3,5 respektive 2,5 procent. Under perioden september-december sjönk dock priserna med drygt 1 procent i bägge kategorierna.

Annons
Annons

2016 års höstsäsong blev kortare än normalt, vilket märks på att försäljningen sviktade främst i september och oktober.

- Vi vet också att allt fler köper kläder och skor från rena e-handeslbutiker, och när modet är sportigt hamnar också mer av inköpen hos sporthandeln, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Även HUI Research rapport över den digitala handelns utveckling under tredje kvartalet i fjor, pekar ut kläder och skor som de vanligaste produkterna som svenskarna väljer att handla på nätet. I samma mätning noterades ett starkt uppsving för just sporthandlarna vars nätförsäljning ökade med hela 26 procent under fjolårets tredje kvartal.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Annons
Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta