Helgläsning: E-handeln med supermat ska rädda vår planet

Framtidens supermat kommer från Norden och nås via global e-handel.

Simo Suoheimo är född i Finland men har växt upp och bott på flera platser världen över, som till exempel Nepal och Zimbabwe, och arbetat i länder som Schweiz och Kanada. Han är lite av en global medborgare och kanske är det detta som också ligger bakom att han är medgrundare till startup- och e-handelsföretaget Ambronite som hoppas lösa ett av dagens stora problem, hur vi föder världen.

I väst har vi ett överflöd av mat och vi slänger stora mängder av den. Maten som produceras gör oss även sjuka i många fall, i form av exempelvis fetma. Vår köttkonsumtion leder även till stora utsläpp som inte är bra för miljön.

Annons

- Mat är just nu vid en brytpunkt. Mat är ett av de största olösta problemen i vår tid, säger Simo Suoheimo, medgrundare och CMO på Ambronite.

Simo menar på att mat är ett av de viktigaste vapnen för att råda bot på flera av dagens problem och samtidigt öka människors prestanda och ta dem till nya nivåer. Ett område där även e-handeln är en del av lösningen, enligt Suoheimo.

Framgångsrik lansering via crowdfunding

Efter att själv ha sökt efter en form av mat som snabbt kunde förtäras, när som helst och var som helst, och samtidigt göra att han presterade bättre, startade Simo Suoheimo företaget Ambronite tillsammans med Arno Paula och Mikko Ikola. 2014 lanserade de företaget via en crowdfunding-kampanj som drog in över 100 000 dollar.

Ambronite är mat i pulverform, i små påsar, som du förtär som en shake. De är inte först på marknaden att erbjuda en måltidsersättning av denna typ och den mest kända är förmodligen amerikanska Soylent som även fått se en hel del konkurrenter poppa upp på marknaden som Joylent, Queal med flera.

Bara ingredienser från naturen

Innan vi ens hinner ställa frågan till Simo Suoheimo om vad som gör deras produkt unik står det klart att Ambronite skiljer sig ifrån de andra måltidsersättnings-shakes som finns på marknaden. Deras konkurrensfördel handlar om att Ambronite till skillnad från sina konkurrenter satsar på en shake som baseras helt på naturliga råvaror, direkt från naturen.

- Vi vill visa att naturliga ingredienser som lingon, örter och växtbaserade ingredienser kan vara hungersläckande och njutas var som helst på en minut. Vad vi gör är ett snabbmats-alternativ som är bra för ditt sinne och kropp och som du också kan njuta av på språng, eller var du än är, säger Simo Suoheimo.

"Inte bara hålla dem levande"

Ambronite ska alltså jobba helt med naturliga och växtbaserade ingredienser vilket inte oväntat gör deras produkt dyrare än konkurrenterna. Vi snackar om runt sex euro för en full måltid, eller två euro för en påse, vilket Simo ser som konkurrenskraftigt med tanke på att Ambronite ska erbjuda mer än bara en ersättning av måltiden, den ska göra att du presterar bättre.

Annons

- Vi satsar på att lyfta människors förmåga, inte bara att hålla dem levande.

- Människor har levt på gröt i flera år och det fanns en kille i Storbritannien som bara åt Mars Bars i ett år. Försökte han nå optimal hälsa - definitivt inte. Men du kan leva på mycket konstiga dieter. Det vi vill göra är att erbjuda en hållbar hälsosam diet och göra det så enkelt som möjligt.

"Vi förtjänar alla bättre mat"

Kunderna ska vara allt ifrån hemma-mammor till olympiska atleter.

- Vi förtjänar alla bättre mat. Tid, kostnad och att kunna välja rätt mat är ett stort problem för människor. Men det borde inte vara begränsande faktorer.

Simo berättar att han inte gillar att folk idag kör milvis till ett köpcentrum för att handla mat. Mat som också idag slängs i stora mängder, i vissa fall slängs så mycket som hälften.

- Vi vill tänka om hur vi distribuerar mat. E-handel och “on demand”-prenumerationer som producerar noll avfall är rätt väg att gå.

Vilken roll har e-handel spelat i uppstarten av Ambronite?

- Vi är ett “online first”-företag. Vår framgångsrika lansering via crowdfunding var början på en global publik via e-handel. E-handel är definitivt rätt väg att gå för oss eftersom vi inte tror på dagens ineffektiva och slösaktiga distributionsled inom livsmedel. Inom färskvaror så är svinnet upp till 50-60 procent.

Mycket näring på liten yta

- Genom att pulverisera fantastiska ingredienser till en form som är lätt att distribuera kan vi nå maximalt näringsvärde med minimalt svinn.

Säljer till hela världen men stora i USA

Ambronite ska leverera till hela världen och även om all produktion sker i Finland så har bolaget flera lager världen över. Speciellt i USA har man flera distributionscentraler då marknaden står för ungefär 50 procent av försäljningen.

- Vi letar efter de bästa ingredienserna i världen och många av dem kommer från Norden, på grund av den rena jorden och de arktiska odlingsförhållandena. Det ger exceptionellt näringstäta livsmedel.

Hur når ni nya kunder?

- Till vår e-handel har vi några stora strömmar av trafik. Facebook är jättestort för oss. Influencers är också stort. Från dag ett har våra kunder varit våra bästa ambassadörer. Det är också varför vi valde crowdfunding-spåret. Vi startade vårt bolag med hjälp av våra första hundra kunder som sedan växte till ett par tusen. Vi har alltid hållit en öppen dialog med våra kunder och de nya kunderna som våra befintliga genererar är en enorm tillgång.

Skulle du rekommendera andra att använda sig av crowdfunding?

- Folk associerar alltid crowdfunding med hur mycket pengar du får in. Och det är givetvis viktigt. Vi producerade vår första batch med de över 100 000 dollar vi tog in. Men faktum är att detta bleknar i jämförelse med att det var en internationell lansering till ett community av entusiaster. Så skapandet av influencers och det faktum att vi hade massor av människor som backade upp oss var ännu viktigare, när vi tittar tillbaka nu tre år senare.

Ambronite ska ha klickat direkt hos de inom vissa grupper som “biohacking” och “quantified self”. Genom crowdfunding-kampanjen nådde man ut till dessa grupper på en global arena utan att behöva spendera en massa pengar, utan istället fick man sin första produktionscykel betald samt en hel drös ambassadörer som fortsatte att sprida budskapet bakom produkten.

- Jag skulle argumentera för att crowdfunding är bäst när människor verkligen identifierar sig med företagets vision. Och för oss var det verkligen fallet.

"Användarnas historier är det bästa"

Företaget har även fortsatt att använda dessa ambassadörer med hjälp av storytelling. En stor del av Ambronites marknadsföring ska idag handla om att berätta användarnas historier och hur de använder produkten. Även om det inte är i linje med det företaget föreställt sig.

- Det mest spännande är att dela kundernas upplevelserna och historier. Det är en av de sakerna vi gör mest i vår kommunikation. Vi kunde aldrig föreställa oss alla sätt som vår produkt skulle komma att användas på. Som mammor som bakar pannkakor med Ambronite. Vi såg inte det komma. Men det är dessa historier som våra kunder svarar bäst på och du kan idag hitta dem på vår sajt.

Simo förklarar även hur detta är den perfekta marknadsundersökningen eftersom kundernas kreativitet ofta spelar dig rakt i händerna som företagare.

- När människor blir kreativa med din produkt så är det ofta till din fördel som e-handlare.

"Kärnan i att bygga ett hållbart företag"

Just nu ska Ambronite jobba med olika strategier för att nå de kunderna som kan få ut mest av företagets produkt och samtidigt ser bolaget över prenumerations-modellen och prissättningen för att göra den ännu mer attraktiv. Bolaget letar även efter nya förmågor inom e-handeln. Och att kunna locka duktiga människor till sitt företag ser Simo som mycket viktigt.

- Jag tror att det är kärnan i att bygga ett hållbart företag och ett fantastiskt företag. Att kunna attrahera de människor som tänker och andas tillväxt. De kan även klättra i organisationen och snabbt få mer ansvar.

Allt handlar om relationen till kunderna

När vi frågar Simo om lönsamheten förklarar han att de just nu satsar på tillväxt och är beredda att bränna pengar för att hitta nya kunder. Bolaget har utöver crowdfunding-kampanjen tagit in en miljon dollar i riskkapital.

- Vi har personer som prenumererat sedan vi lanserade. Jag tycker att det är ett bra betyg för företagets kundlojalitet och för det värde du erbjuder.

Simo ger dock ett varningens finger till företag som stirrar sig blinda på att de har en låg kostnad för att förvärva nya kunder.

- Det finns så många e-handelsföretag som hamnar i fällan av att de har en växande verksamhet och kundstock bara för att deras CAC (kundförvärvskostnad) är låg. Men det dom inte ser är att du måste jobba för att behålla dessa kunder i år efter år, så att du inte behöver förvärva dem igen. Allt handlar om förtroende och att bygga en relation, annars har du inget “customer life time value”. Det finns ingen väg runt det.

Annons