E-handeln mellan företag letar sig in i alla kanaler

Med e-handelns hjälp börjar företagsförsäljning och retail anta samma form, och B2B-jättar ser nu stora fördelar i att utforma sin e-handel utifrån samma modell som detaljhandlarna. Avensia har på senare tid antagit ett flertal B2B-projekt, och man märker att allt fler B2B-företag efterfrågar omnichannel-lösningar.

E-handeln mellan företag ligger än så länge efter den mellan företag och konsument, men det kan vara hög tid att vakna upp. Enligt en studie genomförd av Forrester Consulting löper nämligen B2B-företag som inte tar till sig näthandeln stor risk att tappa marknadsandelar.

Någon som svenska Ateles håller med om och i höstas talade de sig varma om hur e-handeln innebär stora möjligheter för B2B-företag. Men trots att den ekonomiska potentialen bedöms vara dubbelt så stor som inom detaljhandeln, enligt en undersökning från programvaruföretaget Episerver, är det än så länge få företag som anpassat sig.

Annons

Men e-handelssatsningarna har nu sakta börjat sprida sig inom de flesta B2B-branscher och enligt e-handelsleverantören Avensia, gör flera B2B-företag nu fullständiga omnichannel-implementeringar som ligger lika långt i framkant som B2C. Funktioner som responsiv design, personalisering och kampanjhantering är på god väg att bli standard även inom företagsförsäljning.

– Detta är en ren mental mognad eftersom tekniken har funnits där länge. De har förstått att det är en stor konkurrensfördel att möta sina kunder på ett optimalt sätt oavsett kanal. Vi ser nu att i många branscher har det skett en förändring, säger Jörgen Bertilsson, Vice vd på Avensia.

Sparar massor med pengar

Avensia har på senare tid antagit ett flertal B2B-projekt och man upplever att deras e-handel i stort speglar den som bedrivs inom B2C. Även B2B-företagen pratar om omnichannel vilket förut endast gjorts ur ett retail-perspektiv.

Tidigare var det vanligt att B2B-företagen speglade ut affärssystemets tråkiga gränssnitt i sin e-handel. Något som innebar bristfällig produktinformation, dålig användarvänlighet och långa svarstider.

– Det sättet att sälja på är förgånget. I samband med en modern stark omnichannel-lösning kan de istället effektivisera inne- och utesäljarnas verktyg. De kan nu ägna sig åt nykundsbearbetning istället för att serva gamla kunder. Företagen sparar här in massor av pengar, säger Jörgen Bertilsson.

Gäller att finnas i all kanaler

Avensia pekar dock på att det självklart finns det stora skillnader mellan B2B och B2C rent funktionalitetsmässigt. Inom företagsförsäljning används ofta individuell prissättning och ett särpräglat sortiment per kund.

Sajterna kräver inloggning och integration från e-handeln till kundernas inköpssystem. Andra vanligt förekommande skillnader är att det ofta används standardkundvagnar, attestering och mer avancerade konfigurationer inom B2B-handeln.

Men att det är viktigt för både företagets kunder och deras säljare att optimera för mobila gränssnitt verkar det inte råda några tveksamheter om enligt Bertilsson. Både responsivt och adaptivt, samt med understöd för alla funktioner. Orderläggning, konfigurering och attestering måste kunna göras ute på fältet.

Annons

– Inom retailbranschen är det de företag som är bäst på omnichannel som blir mest framgångsrika. Samma sak kommer att hända inom B2B där de som är bäst på att möta sina kunder i alla kanaler blir de som kommer lyckas bäst, säger Jörgen Bertilsson.

Källa: Press
Bild: Avensia

Annons