Annons

E-handeln mellan företag letar sig in i alla kanaler

E-handeln mellan företag letar sig in i alla kanaler

2014-07-04 11:01

Med e-handelns hjälp börjar företagsförsäljning och retail anta samma form, och B2B-jättar ser nu stora fördelar i att utforma sin e-handel utifrån samma modell som detaljhandlarna. Avensia har på senare tid antagit ett flertal B2B-projekt, och man märker att allt fler B2B-företag efterfrågar omnichannel-lösningar.

E-handeln mellan företag ligger än så länge efter den mellan företag och konsument, men det kan vara hög tid att vakna upp. Enligt en studie genomförd av Forrester Consulting löper nämligen B2B-företag som inte tar till sig näthandeln stor risk att tappa marknadsandelar.

Någon som svenska Ateles håller med om och i höstas talade de sig varma om hur e-handeln innebär stora möjligheter för B2B-företag. Men trots att den ekonomiska potentialen bedöms vara dubbelt så stor som inom detaljhandeln, enligt en undersökning från programvaruföretaget Episerver, är det än så länge få företag som anpassat sig.

Men e-handelssatsningarna har nu sakta börjat sprida sig inom de flesta B2B-branscher och enligt e-handelsleverantören Avensia, gör flera B2B-företag nu fullständiga omnichannel-implementeringar som ligger lika långt i framkant som B2C. Funktioner som responsiv design, personalisering och kampanjhantering är på god väg att bli standard även inom företagsförsäljning.
– Detta är en ren mental mognad eftersom tekniken har funnits där länge. De har förstått att det är en stor konkurrensfördel att möta sina kunder på ett optimalt sätt oavsett kanal. Vi ser nu att i många branscher har det skett en förändring, säger Jörgen Bertilsson, Vice vd på Avensia.

Sparar massor med pengar

Avensia har på senare tid antagit ett flertal B2B-projekt och man upplever att deras e-handel i stort speglar den som bedrivs inom B2C. Även B2B-företagen pratar om omnichannel vilket förut endast gjorts ur ett retail-perspektiv.

Tidigare var det vanligt att B2B-företagen speglade ut affärssystemets tråkiga gränssnitt i sin e-handel. Något som innebar bristfällig produktinformation, dålig användarvänlighet och långa svarstider.
– Det sättet att sälja på är förgånget. I samband med en modern stark omnichannel-lösning kan de istället effektivisera inne- och utesäljarnas verktyg. De kan nu ägna sig åt nykundsbearbetning istället för att serva gamla kunder. Företagen sparar här in massor av pengar, säger Jörgen Bertilsson.

Gäller att finnas i all kanaler

Avensia pekar dock på att det självklart finns det stora skillnader mellan B2B och B2C rent funktionalitetsmässigt. Inom företagsförsäljning används ofta individuell prissättning och ett särpräglat sortiment per kund.

Sajterna kräver inloggning och integration från e-handeln till kundernas inköpssystem. Andra vanligt förekommande skillnader är att det ofta används standardkundvagnar, attestering och mer avancerade konfigurationer inom B2B-handeln.

Men att det är viktigt för både företagets kunder och deras säljare att optimera för mobila gränssnitt verkar det inte råda några tveksamheter om enligt Bertilsson. Både responsivt och adaptivt, samt med understöd för alla funktioner. Orderläggning, konfigurering och attestering måste kunna göras ute på fältet.
– Inom retailbranschen är det de företag som är bäst på omnichannel som blir mest framgångsrika. Samma sak kommer att hända inom B2B där de som är bäst på att möta sina kunder i alla kanaler blir de som kommer lyckas bäst, säger Jörgen Bertilsson.

Källa: Press
Bild: Avensia

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta