E-handeln motorn när L’Oreal ökar tillväxttakten

Nu står skönhetsjättens e-handelsverksamhet för 6 procent av omsättningen - en ökning på 33 procent jämfört med förra året.

Ibland kan det verka som att ju större ett företag är desto längre tid tar det att lägga om till ett digitalt fokus. Smink- och skönhetsgiganten L’Oreal, som såg sin omsättning minska med ungefär en halv procent till drygt 6,3 miljarder euro under kvartalet som tog slut i juni, berättar nu att det är inom e-handeln som företaget ser sin framtid. Det enligt nyhetssajten Diginomica.

- E-handeln fortsätter att utvecklas väldigt starkt och är nu en viktig del av företaget. Jag brukar säga att e-handeln inte är kronan på verket, utan snarare det nya verket. Jag tror att e-handeln under det här halvåret har stått för mer än en tredjedel av marknadens totala tillväxt. Så marknaden växer också tack vare övergången mot e-handel, säger Jean-Paul Agon, VD för L’Oreal.

Annons

Har investerat i teknik-inkubator

De senaste 18 månaderna ska L’Oreal ha dubblat antalet anställda som arbetar med företagets digitala verksamhet. De är nu uppe 1 400 personer. Den digitala marknadsföringen står nu för 30 procent och e-handel för nära 6 procent av företagets försäljning, vilket är en ökning på 33 procent från samma period förra året.

L’Oreal har också anställt en ny chief digital officer och investerat i Founders Factory, en inkubator i London som ska hjälpa startups på teknikområdet framåt.

- Den här strategiska investeringen ger L’Oreal direkt tillgång till ett kraftfullt globalt ekosystem av helt nya spännande startups och innovativa tekniska lösningar. Det ger oss möjlighet att investera i och underhålla affärsmodeller baserade på tekniska plattformar för att på bästa sätt möta våra kunders förväntningar, säger Lubomira Rochet, chief digital officer på L’Oreal.

Annons