Annons

E-handeln räddar väveri från att duka under

E-handeln räddar väveri från att duka under

2014-10-17 16:01

Efter att flera av deras återförsäljare tvingats slå igen, var Insjöns Väveri i Dalarna tvungna att hitta nya sätt att nå sina kunder. E-handeln blev företagets räddning undan konkurs och sedan starten 2009 har försäljningen i nätbutiken fördubblats för varje år.

E-handeln har sedan sin födelse setts som ett hot mot den fysiska handeln. Men näthandeln kan också vara ett sätt för butiker att klara sig från den allt större konkurrensen som råder i den fysiska världen.

Ett exempel på det är Insjöns väveri i Dalarna som bland annat tillverkar linnedukar, löpare, servetter och handdukar i gammal drällteknik. 2009 lanserade det anrika linneduksväveriet sin e-handel, och den satsningen har gjort att man klarat sig kvar på marknaden.

– Det var en ren slump. En bekant till mig hade ett företag som tillhandahöll nätbutikskoncept. Jag insåg direkt att detta är framtiden och tillväxten för väveriet. Utan den hade vi inte funnits kvar idag. Nu har vi öppet sju dagar i veckan dygnet runt. Kunderna hittar till nätbutiken via sökord som exempelvis linnedukar och handdukar. Tillväxten för oss ligger på nätet, inte hos fysiska butiker, säger företagets vd, Roland Jacobs.

Når nya kunder

E-handeln har alltså blivit företagets räddning. Det efter att allt fler av deras små återförsäljare runt om i landets tvingats slå igen. Mycket tack vare alla nya köpcentrum som byggs och utarmningen av stadskärnorna som bidragit till utslagningen av mindre textila butiker.

– Förr hade vi en mängd olika återförsäljare runt om i Sverige. Nu har ett hundratal av dem slagits ut. De platsar inte på ett köpcentrum därför att de inte kan öka omsättningen till de nivåer som krävs för att klara höga hyror, dito personalkostnader och ha öppet hela veckan vilket ett sådant läge kräver, säger Roland Jacobs.

Sedan lanseringen 2009 har väveriet fördubblat omsättningen i nätbutiken, man har också lyckats nå en ny och bredare målgrupp.

– Den yngre generationen 20 plus-tjejer nätshoppar kontinuerligt hos oss tack vare att vi inte har några dussinprodukter. Den yngre generationen vill ha udda och genuina produkter. En rejäl föryngring och breddning av kundkretsen har också skett jämfört med tidigare, då den yngsta kunden började på plus 45 år. Nu näthandlar folk i alla åldrar via nätet, säger Roland Jacobs.

 

Källa: Teko

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta