E-handeln räddar väveri från att duka under

Efter att flera av deras återförsäljare tvingats slå igen, var Insjöns Väveri i Dalarna tvungna att hitta nya sätt att nå sina kunder. E-handeln blev företagets räddning undan konkurs och sedan starten 2009 har försäljningen i nätbutiken fördubblats för varje år.

E-handeln har sedan sin födelse setts som ett hot mot den fysiska handeln. Men näthandeln kan också vara ett sätt för butiker att klara sig från den allt större konkurrensen som råder i den fysiska världen.

Ett exempel på det är Insjöns väveri i Dalarna som bland annat tillverkar linnedukar, löpare, servetter och handdukar i gammal drällteknik. 2009 lanserade det anrika linneduksväveriet sin e-handel, och den satsningen har gjort att man klarat sig kvar på marknaden.

Annons
Annons

– Det var en ren slump. En bekant till mig hade ett företag som tillhandahöll nätbutikskoncept. Jag insåg direkt att detta är framtiden och tillväxten för väveriet. Utan den hade vi inte funnits kvar idag. Nu har vi öppet sju dagar i veckan dygnet runt. Kunderna hittar till nätbutiken via sökord som exempelvis linnedukar och handdukar. Tillväxten för oss ligger på nätet, inte hos fysiska butiker, säger företagets vd, Roland Jacobs.

Når nya kunder

E-handeln har alltså blivit företagets räddning. Det efter att allt fler av deras små återförsäljare runt om i landets tvingats slå igen. Mycket tack vare alla nya köpcentrum som byggs och utarmningen av stadskärnorna som bidragit till utslagningen av mindre textila butiker.

– Förr hade vi en mängd olika återförsäljare runt om i Sverige. Nu har ett hundratal av dem slagits ut. De platsar inte på ett köpcentrum därför att de inte kan öka omsättningen till de nivåer som krävs för att klara höga hyror, dito personalkostnader och ha öppet hela veckan vilket ett sådant läge kräver, säger Roland Jacobs.

Sedan lanseringen 2009 har väveriet fördubblat omsättningen i nätbutiken, man har också lyckats nå en ny och bredare målgrupp.

– Den yngre generationen 20 plus-tjejer nätshoppar kontinuerligt hos oss tack vare att vi inte har några dussinprodukter. Den yngre generationen vill ha udda och genuina produkter. En rejäl föryngring och breddning av kundkretsen har också skett jämfört med tidigare, då den yngsta kunden började på plus 45 år. Nu näthandlar folk i alla åldrar via nätet, säger Roland Jacobs.

 

Källa: Teko

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!