E-handeln rymmer utomlands

1 av 8 kronor går till utländska webbutiker.

Nu har HUI Research publicerat sin senaste rapport där digitaliseringens påverkan på prissättning inom elektronikbranschen har granskats. I rapporten framgår det att den växande internationella e-handeln, teknikutvecklingen, prispress och transparens gör det omöjligt för svenska företag att höja priserna på elektronik i Sverige. 

Av alla detaljhandelns större delbranscher har hemelektronikhandeln högst andel e-handel, trots att kategorin endast stod för en tredjedel av branschens e-handelsförsäljning i Sverige under 2018. Hemelektronik omsatte nära 49 miljarder kronor i fjol, varav e-handeln stod för cirka 16 miljarder. 

Annons

Enligt rapporten hamnar en av åtta kronor som svenskarna spenderar på e-handlad hemelektronik hos utländska webbutiker. Det liknas även vid att 12 procent av alla köp görs hos utländska webbutiker. 

Detta på grund av att internet har förändrat handelns spelregler. Samtidigt som e-handeln växer ökar kraven på företagen och antalet potentiella kunder. Tack vare e-handeln har dagens konsumenter många fler alternativ, och det är också ofta billigare att klicka hem en produkt från andra sidan jordklotet. 

– Det skifte som äger rum genom digitaliseringen - att konsumenterna lättare än någonsin kan hitta lägsta pris - tvingar företagen att anpassa sig, skriver företaget i rapporten och fortsätter:

– Ökad digitalisering och globalisering utvidgar marknaden, vilket medför fler värderingar av varan och ett snävare intervall för det pris som handlarna kan sätta om de vill få sina varor sålda och samtidigt leverera vinster till sina ägare. Företagens handlingsutrymme minskar därmed och varje enskild aktörs kontroll över priset minskar.

Summeringsvis lyfter rapporten fram att det är omöjligt att låta svenska konsumenter att ta kostnaderna för nationella skatter och avgifter för att blansera upp samhället. Det straffar istället de svenska handlarna. 

Eftersom att produktutbudet i Sverige är detsamma som i många andra länder resulterar det i att det blir lönsammare för svenska konsumenter att handla elektronikprodukter från utländsk e-handel, då priset i Sverige oftast är högre på samma vara. 

– Svenska politiker behöver förstå att dagens handel är internationell, och om svenska handlare tvingas hålla för höga priser tappar de affären till konkurrenter i exempelvis Danmark eller Tyskland, säger Klas Elm, vd för ElektronikBranschen och fortsätter:

– Politiker kan inte längre bestämma vad som ska köpas, utan bara var handeln sker. Nationella pålagor flyttar handeln utomlands och svenskarna kommer att gå miste om svenska butiker och produkter som inte kommer att erbjudas den svenska marknaden.

Annons

Annons