Annons

E-handeln skapar nya behov av fastigheter

E-handeln skapar nya behov av fastigheter

2014-05-15 10:43

E-handeln har ofta beskrivs som ett hot mot traditionella butiker och fastighetsbranschen. Men en stark trend är att e-handlare nu söker sig till fysiska handelslokaler efterhand som multikanalshandel och showrooms blir allt vanligare. Något som kan skapa nya möjligheter för fastighetsägare.

Vi har de senaste åren sett flera rapporter om hur e-handelns framfart påverkar fastighetsbranschen. Bland annat spår HUI Research att behovet av butiksytor kommer att minska inom en snar framtid och att dagens stora butiksytor kommer att bytas ut till mindre showroom, som till stor del fokuserar på kundtjänst och varuutlämning.

En utvecklingen som stämmer ganska överens med den rapport som Axa Real Estate släppte i början av förra året. Men samtidigt som e-handeln tar allt större plats, och minskar behovet av vissa butikslägen, kan så kallade b-lägen bli värdefulla på ett annat sätt än tidigare.

Förutom att e-handeln har ett behov av lokaler för distribution, som kan skapa nya möjligheter för handelsfastighetsägare, är en annan stark trend att e-handlare nu söker sig till fysiska handelslokaler.
– Vi ser allt fler varumärken som vill möta kunden direkt, utan mellanhänder. Det skapar möjligheter för fastighetsägare, men man måste bygga sina ytor mycket flexibelt och tänka flera år framåt i tiden när man planerar dem. Det kommer till exempel att krävas en mix av stora och små ytor för att skapa en variation i upplevelsen på den fysiska handelsplatsen som kan konkurrera med den digitala, säger Bernt-Olof Gustavsson, vd på Coop Fastigheter, till Fastighetsnytt.

Nya krav och nya lösningar

För vissa e-handlare är inte heller målet med en fysisk butiken att den måste vara lönsam, utan att den är till för att driva trafik till e-handelsverksamheten. Många e-handlare har också krav på annorlunda lösningar.

Exempel på detta är Lekmer och Bubblerooms satsningar på fysiska butiker. Här satsar man bland annat på digitala storbildsskärmar och onlinestationer som ska ge kunden en multikanalupplevelse.

E-handelns intåg i de fysiska lokalerna innebär också att distribution blir en allt viktigare fråga. Ytor och lägen som tidigare varit mer svåruthyrda kan nu kan komma att behövas just till distribution och lager i anslutning till butiken, eller i anslutning till bostadsområden.
– Handelsplatser blir distributionscenter. Det kommer att behövas ytor för att hämta, packa upp och prova förbeställda varor till exempel, eller så kanske det behövs extra utrymme på grund av att man vill boka en expert i butiken, säger Emma Hernell, retailanalytiker på konsultföretaget United Minds.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta