Annons

E-handeln slår alla rekord - växte med 17 procent

E-handeln slår alla rekord - växte med 17 procent

2013-03-05 09:13

Siffrorna är nu inne för fjärde kvartalet 2012 och vilka siffror det är. E-handeln slog som vanlig alla rekord men det var nog inte många som gissade på denna ökning, även om vi fått indikationer från andra rapporter. Enligt senaste e-barometern växte e-handeln med 17 procent under sista kvartalet.

E-handelns totala omsättning för 2012 landade på 31,6 miljarder kronor och tillväxten för helåret blev 14 procent. Det fjärde kvartalet bjöd dock på en mycket stark tillväxt på 17 procent.

– Det som överraskar med året var att det blev en sådan enorm ”proppen ur”-effekt. Vi tog på allvar till oss av e-handeln och nu har de allra flesta svenskarna provat på detta. Det har tagit de allra flesta på sängen, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

Detaljhandeln i övrigt ökade med ynka 1,1 procent under sista kvartalet och det var som vi rapporterat tidigare första gången sedan 1995 som detaljhandeln inte slog rekord under julen.

– Det är väldigt intressant att för första gången på 17 år som inte julhandeln slår rekord, så gör julhandeln på nätet det raka motsatta, säger Jonas Arnberg, konsultchef för handel på HUI Research.

Även om e-handeln brukar öka tvåsiffrigt så är 17 procent den största ökningen sedan 2007. Nätbutikerna gick minst sagt varma i slutet av förra året.

Mognare nätkonsumenter

Bakom denna ökning sägs det ligga en mognadsprocess bland svenska konsumenter som nu ser e-handeln som en naturlig kanal. Konsumenterna skall även ha blivit bekväma med att beställa större och dyrare varor på nätet.

Möbel- och heminredningsbranschen var till exempel en av snabbväxarna under 2012 (+15 procent). Den bransch som växte mest var Sport- och fritid med en tillväxt på hela 27 procent.

Klädhandeln driver utvecklingen

De dominerande branscherna är dock fortfarande hemelektronik och kläder med en omsättning på 7,6 miljarder samt 6,7 miljarder.

"Kläder och skor driver på e-handelns utveckling genom att förändra köpupplevelsen för kunden. e-handlarna utvecklar allt mer sina e-butiker med att ge konsumenterna en positiv köpupplevelse, där filmer, zoomfunktioner, stylingförslag och användning av sociala medier är några av verktygen."

Bokhandeln fortsätter att gå ut på nätet och e-handeln sägs idag stå för 50 procent av bokmarknaden, i omsättning.

– On och offline-handeln kommer komplettera varandra. Vi står inför ett paradigmskifte där de fysiska butikerna behöver lära sig hantera både och, säger Arne Andersson.

Mat kan lyfta hela E-handeln

Även om många branscher växer ordentligt på nätet så kan den största potentialen ligga i mathandeln.

– Mathandeln omsätter 300 miljarder kronor. Lyfter mathandeln på nätet med bara en procentenhet innebär det en tillväxt för e-handeln på 10 procent – och det är ingen orimlighet i år, säger Jonas Arnberg.

E-barometern ges ut av HUI tillsammans med Posten och Svensk Distanshandel. Hela årsrapporten finner ni här (.pdf).

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Monte81
2013-03-06 18:23

E-handeln växer med 17 %?

E-handeln med fysiska varor är väl det enda den här rapporten avser?

Inga tjänster som spotify, Netflix, SL etc är med.

Julius
2013-03-07 08:10

Korrekt. E-barometern gäller fysiska varor.

DIBS E-handelsindex tar även in tjänster och resor och ger då en omsättning runt 70 miljarder kronor.

http://www.ehandel.se/E-handeln-minskar-med-3-enligt-DIBS-nya-rapport,1747.html

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta