E-handeln som expanderar med en kändiskock i källaren

Fredagen den 25:e september slår e-handeln KitchenLab upp dörrarna till en ny större butik med möjlighet till showroom och utställning.

När köksutrustningsbutiken KitchenLab.se startade sin verksamhet för fyra och ett halvt år sedan stod det snabbt klart för ägarna att sajten behövde kompletteras med en fysisk butik där kunderna kunde klämma och se företagets varor i verkligheten. Efter bara ett halvår öppnade sajten en butik i Hammarby sjöstad i Stockholm, där företaget också har kontor och webblager.

Nu utökas shoppingmöjligheterna med en större butik på Birger Jarlsgatan i de centrala delarna av staden. Utöver att utgöra en butik ska lokalen kunna användas för utställningar och andra evenemang. Jonas Lagerström, medlem i svenska kocklandslaget, är med i nysatsningen som rådgivare och partner. 

Annons

- Vi har en källarlokal under butiken som är tre gånger så stor som butiksytan. Där planerar vi att bygga ett kök som kan användas för till exempel matlagningskurser, berättar grundaren och delägaren Per Andersson.

- Det blir vår andra butik. Det är inte omöjligt att det blir fler längre fram, men så långt har vi inte kommit än.


Den nya butiken i Stockholm

Efterforskar på webben inför köp i butik

KitchenLab, som förra året omsatte sju miljoner kronor, är dock fortfarande främst en e-handel. Per Andersson uppskattar att 70 procent av företagets intäkter sker via nätbutiken. Men en betydande del står alltså butiken för, och det kanske har att göra med företagets affärsidé, att fokusera mer på matlagning och mindre på design. Många vill, enligt Per Andersson, få en bra uppfattning om en viss vara innan de slår till.

- Vi har märkt att många som kommer till butiken har kollat på hemsidan först, och nu vill de få en chans att känna på produkterna. För oss är butiken en väsentlig del av verksamheten, säger Per Andersson.

Annons