Annons

E-handeln som hjälper den late mannen att shoppa

E-handeln som hjälper den late mannen att shoppa

2012-10-29 11:25

Är du kille, vill se bra ut men inte intresserad av att spendera timmar i butiker för att hitta rätt kläder. Då kan Lookcraft vara något för dig. Deras sida fungerar som en personlig stylist och hjälper till att välja ut kläder som passar just dig.

Processen ska enligt Lookcrafts grundare själva vara tämligen smärtfri. För att kunna ta fram kläder som kunden gillar så får besökaren först svara på ett antal frågor. Vilka typ av kläder de tycker är snygga, deras storlek och hur de gillar att klä sig.
– Köpupplevelsen för män är fruktansvärd. I grund och botten är den helt uppbyggd för kvinnor, säger grundaren Jamie Quint och fortsätter. Vi vill göra det enkelt för män som inte vill spendera timmar på att surfa genom Macys nätbutik. Vi ger dem några alternativ och skickar sedan hem kläderna gratis.
Om man sen ändå inte skulle gilla kläderna man får hemskickat så ska man enkelt kunna byta. Kunden skickar helt enkelt tillbaka det som de inte gillar, och betalar bara för det som de behåller. Det är inte heller frågan om en prenumerationstjänst, utan kläderna skickas hem när kunden begär det.

Shopping utan shopping

Lookcraft har valt att lägga sig i den övre prisklassen när det gäller sina kläder då deras målgrupp är män som gillar kläder och stil, men som inte har tid eller inte vill ge sig ut och shoppa.
– Vi fokuserar på passform och kvalitet. Vi vill inte offra kvalitet för att sälja till ett lägre pris. Det finns en anledning till varför designerkläder kostar mer. Det är för att det är bättre kvalitet, de har bättre passform och bättre tyger än vad man får till ett lägre pris, säger Quint.
Precis som Trunk Club som bygger på en liknande idé så är Lookcraft en ny typ av shopping som i princip går ut på att man ska slippa lägga tid på att just, shoppa.

Spännande också är att deras affärsmodell, i stort sett bygger på returer, något som e-handlare i vanliga fall inte hoppar jämfota över.
– De stora handlarna kommer inte att vara de som innoverar e-handeln. De listar kläderna och säljer dem. Det är dags för någon att göra något nytt, säger Quint.


Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

bslask
2012-10-29 16:07

ahhh perfekt för mig, när kommer detta till Sverige!!?

Jimmy Öström
2012-10-30 10:01

Detta hade jag lätt kört på om det funnits 6XL i storlekar (för att jag är så fruktansvärt muskulös alltså=))....

Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons
Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta