Annons

E-handeln som hjälper den late mannen att shoppa

E-handeln som hjälper den late mannen att shoppa

2012-10-29 11:25

Är du kille, vill se bra ut men inte intresserad av att spendera timmar i butiker för att hitta rätt kläder. Då kan Lookcraft vara något för dig. Deras sida fungerar som en personlig stylist och hjälper till att välja ut kläder som passar just dig.

Processen ska enligt Lookcrafts grundare själva vara tämligen smärtfri. För att kunna ta fram kläder som kunden gillar så får besökaren först svara på ett antal frågor. Vilka typ av kläder de tycker är snygga, deras storlek och hur de gillar att klä sig.
– Köpupplevelsen för män är fruktansvärd. I grund och botten är den helt uppbyggd för kvinnor, säger grundaren Jamie Quint och fortsätter. Vi vill göra det enkelt för män som inte vill spendera timmar på att surfa genom Macys nätbutik. Vi ger dem några alternativ och skickar sedan hem kläderna gratis.
Om man sen ändå inte skulle gilla kläderna man får hemskickat så ska man enkelt kunna byta. Kunden skickar helt enkelt tillbaka det som de inte gillar, och betalar bara för det som de behåller. Det är inte heller frågan om en prenumerationstjänst, utan kläderna skickas hem när kunden begär det.

Shopping utan shopping

Lookcraft har valt att lägga sig i den övre prisklassen när det gäller sina kläder då deras målgrupp är män som gillar kläder och stil, men som inte har tid eller inte vill ge sig ut och shoppa.
– Vi fokuserar på passform och kvalitet. Vi vill inte offra kvalitet för att sälja till ett lägre pris. Det finns en anledning till varför designerkläder kostar mer. Det är för att det är bättre kvalitet, de har bättre passform och bättre tyger än vad man får till ett lägre pris, säger Quint.
Precis som Trunk Club som bygger på en liknande idé så är Lookcraft en ny typ av shopping som i princip går ut på att man ska slippa lägga tid på att just, shoppa.

Spännande också är att deras affärsmodell, i stort sett bygger på returer, något som e-handlare i vanliga fall inte hoppar jämfota över.
– De stora handlarna kommer inte att vara de som innoverar e-handeln. De listar kläderna och säljer dem. Det är dags för någon att göra något nytt, säger Quint.


Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

bslask
2012-10-29 16:07

ahhh perfekt för mig, när kommer detta till Sverige!!?

Jimmy Öström
2012-10-30 10:01

Detta hade jag lätt kört på om det funnits 6XL i storlekar (för att jag är så fruktansvärt muskulös alltså=))....

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta