Annons

E-handeln som klär kungligheter slår tio miljoner i år Veronica Virta driver e-handeln Veronica Virta

E-handeln som klär kungligheter slår tio miljoner i år

2018-12-04 12:00

Dubblar sin omsättning.

Efter ekonomistudier och en karriär som inkluderat chefsroller hos bland annat The Phone House, Apotek Hjärtat och Mekonomen, visste Veronica Virta precis vad som saknades på marknaden. Nämligen kläder som fungerar att ha på sig både i jobbsammanhang och till mer formella tillställningar efter arbetsdagens slut.

E-handelns andel ökar med 100 procent

Och för Veronica, som tillbringade en stor del av sin uppväxt med att designa plagg i sin mammas och mormors syatelje utanför Linköping, tog det inte lång tid att formulera en plan; Hon skulle skapa kreationer för så väl styrelserummet som till middagen efter jobbet, och det till rimligare priser än vad de stora lyxmärkena hade att erbjuda.

År 2014 grundades varumärket Veronica Virta, och i dag driver företaget - som alltså har samma namn som grundaren - två butiker i Stockholm och Göteborg, samt en växande e-handelsverksamhet. I år väntas företaget dubbla de drygt fem miljoner kronor som omsättningen nådde upp i förra året.

- E-handeln beräknas stå för 40 procent av den totala omsättningen, vilket är en ökning med över 100 procent jämfört med 2017, berättar Veronica Virta.

"Kunder från hela världen"

Bland märkets växande skara kunder finns celebriteter som kronprinsessan Victoria och prinsessan Sofia, samt finansminister Magdalena Andersson. Märket ska också ha burits av kända kvinnor som Carolina Gynning och Isabella Löwengrip, samt av nyhetsuppläsare i SVT och TV4.

Annons
Annons

Veronica Virta väljer tyger och designar alla plagg själv.

- Vi ser en fantastisk fin utveckling av vår e-handel, märket är i ett premiumsegment "affordable luxury" och vi har kunder från hela världen. Vi har en mycket stor del återkommande kunder och vi ser att näthandeln är det nya köpbeteendet för kvinnor i karriären. De har ett förtroende för märket.

Stamkunderna får presenter

Framöver planerar Veronica Virta att komplettera sina befintliga butiker med ett antal butiker runt om i världen. De ska fungera som showroom för märket och fånga upp nya kunder, som sedan ska fortsätta handla i företagets e-handel.

- Vi arbetar mycket med att förmedla märkets känsla genom e-handel. Det är alltid en utmaning men jag tycker att vi lyckats bra genom att hålla en hög kvalité med extra detaljer för kunden. Att öppna sin rosa e-handelslåda med guldfolierad logga på, med ett välkomnande kort till kunden samt att en lyxig sammetsgalge medföljer i våra tweedjackor ger en härlig känsla. Våra stamkunder erhåller ofta även en present, vilket är mycket uppskattat.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta