E-handeln som ska rädda världen har nu öppnat

Samarbetar med stora detaljhandlare.

I början av året kunde vi rapportera om e-handeln Loop, som lanserades i samband med World Economic Forum. E-handeln i fråga ska eliminera förpackningsavfall och därmed rädda miljön. Modellen efterliknar det gamla mjölkbudet som återanvände förpackningarna i ett cirkulärt kretslopp, därav namnet Loop.

LÄS ÄVEN: E-handeln som härmar mjölkbudets smarta modell

Annons

Loop hade inte öppnat sin e-handel då vi först skrev om dem, men det var många stora företag och kända varumärken som ställde sig bakom initiativet. Nu har man inlett satsningen tillsammans med de amerikanska detaljhandelsjättarna Kroger och Walgreens.

Ett pilotprogram ska vara igång i New York, New Jersey, Pennsylvania, Maryland och Washington.

- Vi tror på att ge våra kunder hållbara förpackningsval som de kan kan använda med gott samvete. Som den exklusiva detaljhandelspartner för Loop i USA tar Kroger ett stort steg mot en värld med nollavfall, säger Jessica Adelman, vp på Kroger, i ett pressmeddelande.

Konsumenter i de utvalda regionerna uppmanas nu att registrera sig hos Loopstore.com för att bli en del av det cirkulera kretsloppet, med förpackningar som hämtas, tvättas och återanvänds av Loop.

- Innovativa samarbeten med partners som Loop är kritiska för att lösa den komplexa frågan om att minska engångsplaster. Våra kunder räknar med att vi innoverar, så att vi tillsammans kan minska avfall och öka återanvändningen, säger Lauren Brindley, vp för skönhetssegmentet på Walgreens.

Annons