E-handeln står för 12% – tar in kapital till digital satsning

Digital entreprenör investerar i House of Dagmar.

På senare tid har medarbetare försvunnit till bland annat webbyrån Grebban och det Parisbaserade modeföretaget Aèryne, men modemärket House of Dagmar har stora planer för den egna e-handeln.

LÄS ÄVEN: Modeprofiler till svensk startup i Paris

Annons

Efter att förra året ha lanserat en modeapp med en community-tjänst, kan företaget nu konstatera att e-handeln står för 12 procent av företagets försäljning.

"Digitalisering är en förutsättning"

Nu tar House of Dagmar in en investering av Susanne Birgersdotter, som i ett pressmeddelande beskrivs som en "digital entreprenör och spelgrundare". Planen är att det ekonomiska tillskottet, och Susanne Birgersdotters kompetens, ska användas till att “ta nästa steg inom digitalisering och ökad tillväxt för bolaget internationellt”.

- Att digitalisera företaget är en förutsättning för att kunna möta marknadens utveckling och för att kunna erbjuda Dagmars kunder den service de förtjänar. Vi ser med spänning fram emot detta året då vi kommer göra ett lyft digitalt, säger Karin Söderlind, grundare och kommunikationschef på House of Dagmar, i en kommentar.

"Elegans, kvalitet och finess"

Hur stor investeringen är avslöjas inte, men i samband med affären blir Susanne Birgersdotter ny partner i House of Dagmar.

- House of Dagmar har en elegans, kvalitet och finess som man inte ser så ofta i Sverige. Jag är oerhört glad över att få vara med och ta detta varumärke vidare på sin internationella expansion, säger hon i pressmeddelandet.

Annons