Annons

E-handeln tar 30 procent av handeln enligt Kinnevik

E-handeln tar 30 procent av handeln enligt Kinnevik

2013-04-22 11:39

Kinnevik tror på en rejäl ökning av onlinepenetrationen inom de detaljhandelssegment som man är verksamma inom i dag. Från dagens nivåer kring 5-6 procent, till 25-30 procent inom 5-7 år.

I dag står näthandeln för drygt 5-6 procent av handeln i de segment där Kinnevik bedriver verksamhet i Nordamerika och Västeuropa. Men enligt Henrik Persson, chef för investmentbolagets nya investeringar, så kommer den andelen att öka rejält de kommande åren. Inom 5-7 år så tror han att andelen kan vara så hög som 25-30 procent.
– Det bygger på vad vi tror om den framtida utvecklingen baserat på var vi är idag, den tillväxt vi ser i marknaden och att den på flera håll accelererar, och att flera offline- spelare får det svårare och svårare, säger Henrik Persson.

Investeringar och tillväxt

Kinnevik som äger 25 procent i CDON Group har under de senaste åren gjort stora investeringar i e-handeln. Bland annat i Rocket Internet och man är i dag även modesajtens Zalandos största ägare. Och sin prognos på 25-30 procent bygger Henrik Persson på hur e-handel under de senaste åren tagit andelar av detaljhandeln.

I Nordamerika växte e-handelns andel av detaljhandeln till 6 procent från strax under 2 procent under perioden 2002-2012. I Västeuropa låg nivån på 4,6 procent under 2012, upp från strax under 1 procent 2002.
– De siffrorna gäller hela marknaden, inklusive till exempel mat och möbler som har låg penetration. I de sektorer Kinnevik är mest aktivt i, till exempel skor och kläder, är penetrationen redan idag mycket högre och för de sektorer med högst penetration som till exempel resor, böcker och elektronik är andelen redan över 30 procent i länder som USA, säger Henrik Persson.

Källa: Redeye

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta