E-handeln tar en fjärdedel av en minskad julhandel

PostNord delar i år ut rekordmånga e-julklappar till det svenska folket och de e-handelsrelaterade paketvolymerna har sedan den 15 november ökat med 13 procent jämfört med 2013. Samtidigt visar en ny undersökning att 25 procent av svenskarnas julklappsinköp fram till den 19 december skett på nätet.

I förra veckan slog PostNord paketrekord när man under tisdagen hanterade 455 000 paket på Sveriges postterminaler. Men det har varit en strid ström med paket under hela julhandeln och mellan den 15 november och 21 december, har PostNords e-handelsrelaterade paketvolymer ökat med 13 procent jämfört med motsvarande period 2013.

Något som även DB Schenker, som under december månad sorterat nio procent fler kollin under december månad, kan skriva under på. Allt pekar alltså på en bra jul för landets e-handlare.

Annons

– Julen är vår mest hektiska period. Idag delar våra brevbärare ut hundratusentals julklappar i de svenska hushållens brevlådor, våra chaufförer levererar mängder av större julklappar direkt hem och det är full aktivitet hos våra 1800 utlämningsställen, säger Anders Holm chef för PostNord Sverige.

PostNord har även låtit TNS SIFO fråga 1 300 konsumenter om deras julklappsinköp. Av undersökningen framgår att fram till den 19 december i år hade cirka 25 procent av svenskarnas julklappsinköp skett på nätet, en ökning från 22 procent 2013.

13 procent mindre julhandel

Samtidigt har 46 procent av svenskarna e-handlat julklappar för i genomsnitt 1316 kronor. Det innebär att vi e-handlat julklappar för 4 miljarder kronor, något som ligger i nivå med 2013. Man passar även på att leverera lite smolk i glädjebägaren.

Svenska folket har fram till den 19 december handlat julklappar för 16,28 miljarder kronor, on- och offline. Det är en minskning med 13 procent jämfört med 2013, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 18,41 miljarder kronor.

Julafton ligger dock en vardag senare i veckan i år. Något som enligt PostNord innebär att en betydligt större andel av julklappsinköpen, både i fysisk butik och på nätet, sannolikt har skett efter att undersökningen är genomförd.

Och håll i hatten nu, för här kommer något ni aldrig kunnat vänta er. Årets mest populära e-julklappar är böcker, kläder och skor, hemelektronik, leksaker samt filmer.

– Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, säger Anders Holm.

Källa: Press

Annons

Annons