Annons

E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa Mall of Scandinavium tog sig som enda köpcentrum in på listan över de tio handelsplatser som omsätter mest

E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa

2018-09-27 16:00

E-handeln tog "en synnerligen stor andel" av sällanköpshandeln förra året.

Ända sedan HUI Research började mäta hur mycket landets köpcentrum säljer för i slutet av 80-talet så har sällanköpsvaruhandeln varit motorn, som bidragit till den fortsatta tillväxten och därmed också banat väg för många nya köpcentrumetableringar.

Men nu tycks trenden till slut - efter tre decennier - ha vänt. För första gången kan insititutet genom sina mätningar nämligen att köpcentrumbranschen uppvisar negativa tillväxttal. Om dagligvaror, restauranger och kommersiell service adderas, är den totala tillväxten dock positiv, men trots detta minskar intresset för att bygga ny handelsyta.

"En avgörande förändring"

Den senaste kartläggningen har institutet gjort i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) och den kallas "Swedish Shopping Centre Directory".

- Detaljhandelsåret 2017 kännetecknades av en avgörande förändring, nämligen att e-handeln tog en synnerligen stor andel av tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln. För sällanköpsvaruhandeln i köpcentrum innebar detta en negativ tillväxt och att en tre decennier lång tillväxtsvit var till ända. Den totala tillväxten uppgick dock till 0,3 procent, vilket var strax under vår prognos om 1 procent, sammanfattar HUI rapporten i ett pressmeddelande.

"Väntar oss en lägre tillväxt"

Det enda som räddade tillväxten från ett minus, var alltså dagligvaruhandelns starka utveckling, som ökade med 4,3 procent. Samtidigt konstaterar HUI att handelsområden klarar sig bättre än köpcentrum, något som man dock tror kommer att ändras i takt med att näthandeln tar en allt större del av all handel.

Annons
Annons
- Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Kungens kurva i topp

Rapporten har även listat de tio omsättningsmässigt största svenska handelsplatserna och därigenom framkommer bland annat att Kungens Kurvas handelsområde, inklusive Heron City, är det enskilt största svenska handelsområdet med 7,6 miljarder kronor i omsättning år 2017.

Därefter kommer Barkabys handelsplats, med sex miljarder i årsomsättning och hack i häl Gekås i Ullared med en omsättning på 5,9 miljarder kronor under förra året. På nionde plats återfinns Mall of Scandianvia, som är det enda köpcentrum som tar sig in på tio i topp-listan. Enligt HUI så är det första gången som endast ett köpcentrum återfinns på listan. Mall of Scandianvia omsatte 4,3 miljarder kronor och entrade för första gången listan.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta