Annons

E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa Mall of Scandinavium tog sig som enda köpcentrum in på listan över de tio handelsplatser som omsätter mest

E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa

2018-09-27 16:00

E-handeln tog "en synnerligen stor andel" av sällanköpshandeln förra året.

Ända sedan HUI Research började mäta hur mycket landets köpcentrum säljer för i slutet av 80-talet så har sällanköpsvaruhandeln varit motorn, som bidragit till den fortsatta tillväxten och därmed också banat väg för många nya köpcentrumetableringar.

Men nu tycks trenden till slut - efter tre decennier - ha vänt. För första gången kan insititutet genom sina mätningar nämligen att köpcentrumbranschen uppvisar negativa tillväxttal. Om dagligvaror, restauranger och kommersiell service adderas, är den totala tillväxten dock positiv, men trots detta minskar intresset för att bygga ny handelsyta.

"En avgörande förändring"

Den senaste kartläggningen har institutet gjort i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) och den kallas "Swedish Shopping Centre Directory".

- Detaljhandelsåret 2017 kännetecknades av en avgörande förändring, nämligen att e-handeln tog en synnerligen stor andel av tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln. För sällanköpsvaruhandeln i köpcentrum innebar detta en negativ tillväxt och att en tre decennier lång tillväxtsvit var till ända. Den totala tillväxten uppgick dock till 0,3 procent, vilket var strax under vår prognos om 1 procent, sammanfattar HUI rapporten i ett pressmeddelande.

"Väntar oss en lägre tillväxt"

Det enda som räddade tillväxten från ett minus, var alltså dagligvaruhandelns starka utveckling, som ökade med 4,3 procent. Samtidigt konstaterar HUI att handelsområden klarar sig bättre än köpcentrum, något som man dock tror kommer att ändras i takt med att näthandeln tar en allt större del av all handel.

Annons
Annons
- Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Kungens kurva i topp

Rapporten har även listat de tio omsättningsmässigt största svenska handelsplatserna och därigenom framkommer bland annat att Kungens Kurvas handelsområde, inklusive Heron City, är det enskilt största svenska handelsområdet med 7,6 miljarder kronor i omsättning år 2017.

Därefter kommer Barkabys handelsplats, med sex miljarder i årsomsättning och hack i häl Gekås i Ullared med en omsättning på 5,9 miljarder kronor under förra året. På nionde plats återfinns Mall of Scandianvia, som är det enda köpcentrum som tar sig in på tio i topp-listan. Enligt HUI så är det första gången som endast ett köpcentrum återfinns på listan. Mall of Scandianvia omsatte 4,3 miljarder kronor och entrade för första gången listan.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Annons
Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta