E-handeln tiodubblades – nu måste CyberZoo flytta

"Slagit i taket".

E-handlaren CyberZoo.se meddelar att de måste flytta. Grundaren Ted Hansen startade butiken efter att hans lilla importverksamhet kring akvarium-delar “spårade ur”.

- 2007 hade jag ett hobbyrum i min källare med ett 30-tal akvarium och jag insåg då hur otroligt dyrt och krångligt allt var. Jag hittade en del bra produkter som jag importerade för att använda till mina egna akvarium. Sedan var det en kompis som tyckte att jag kunde beställa en till honom och sedan en kompis till och så vidare. Jag beställde några extra och satte ut en annons på Blocket, sen spårade det ur… förklarar Ted Hansen.

Annons

Ted ska inte ha haft några planer på att driva en webbutik med tillhörande djuraffär, vilket han dock gör idag. E-handeln ska nu ha vuxit sig så stor att den tillhörande fysiska butiken måste flytta. Ungefär 80 procent av företagets omsättning sägs utgöras av e-handel.

- Sedan starten 2007 har omsättningen mer än tiodubblats och det är e-handeln som står för nästan hela ökningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

"E-handeln ställer andra krav"

Enligt Allabolag.se så omsatte CyberZoo 7,7 miljoner kronor förra året och nu är det alltså dags att flytta ur de befintliga lokalerna i Vargön och bege sig till Trollhättan. I år räknar bolaget med att e-handeln kommer att öka med "ett par miljoner".

- E-handeln ställer andra krav på utrymmet än den traditionella affärsverksamheten, exempelvis vad gäller packning av beställningar men även hur varorna plockas från lagerhyllan. En modern e-handel måste ha effektiva flöden och processer och det är just det som lokalen i Trollhättan erbjuder, säger Ted Hansen.

Den nya lokalen, på Kardanvägen 12b i Trollhättan, kommer att vara nästan dubbelt så stor och innehålla en lagershop med ett större sortiment än i dagens butik. Flytten kommer att ske den 2 juli 2018.

- Vi märker att det det finns en stark efterfrågan men vi har “slagit i taket” för hur många order vi kan hantera utan att tumma på kundernas förväntningar i termer av service och snabba leveranser, konstaterar Ted Hansen.

Annons