Annons

E-handeln trotsar Brexit med stark tillväxt

E-handeln trotsar Brexit med stark tillväxt

2016-07-19 15:19

Brittisk e-handel visar stark tillväxt före och efter omröstningen.

Den omtumlande Brexit-omröstningen ser inte ut att ha påverkat brittisk e-handel. Det finns i alla fall inga tecken på avmattning i juni.

- Även om index visar en stark utveckling under juni är det för tidigt att säga om Brexit-omröstning kommer att ha någon långsiktig effekt på den brittiska e-handeln, säger Tina Spooner, kommunikationschef på IMRG.

En specifik studie utförd av den brittiska branschorganisationen IMRG kring Brexit visade på en liten effekt i direkt anslutning till omröstningen.

- En undersökning av återförsäljare visade att cirka två tredjedelar av e-handlare såg en nedgång i försäljningen i några dagar efter EU-omröstningen. Men de flesta rapporterade att försäljningen återhämtade sig till normala nivåer igen efteråt.

Enligt IMRG ska den brittiska e-handeln växt i det stora hela med 17 procent under juni 2016.

"Konsumenternas förtroende minskar"

Storbritannien hade en lite slö start på året men i maj såg man sin starkaste tillväxt på 11 månader. De goda nyheterna fortsätter alltså i juni då man ser en stark ökning trots Brexit.

Annons
Annons
- Det är allmänt känt att konsumenternas förtroende minskar. Detta är något som hörs från återförsäljare i en mängd olika kategorier. Därför är det kul att se att både i upptakten till folkomröstningen och omedelbart efter förblev e-handelns försäljningstillväxt stark, säger Bhavesh Unadkat, konsult på Capgemeni som hjälpt till med rapporten.

IMRG är dock noga med att poängtera att det ännu är för tidigt att ropa hej. Brittisk e-handel är inte över Brexit ännu.

- Dessa siffror kan uppenbarligen inte kapsla in hela Brexits utfall och den fulla effekten av folkomröstningen är något som vi inte kommer att kunna helt analysera på ett antal månader.

LÄS ÄVEN:
Amazon backar inte för Brexit - anställer 1 000 till i UK
Brexit - "Negativt för hela Europas e-handelssektor"
Brexit: "Nytt avtal kommer att vara ett hinder för e-handeln"
Ogvall: "Skräckscenariot är att det blir som med Norge"

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta