E-handeln växer snabbt inom modebranschen

Postorder och e-handel är de kanaler som växer snabbast inom modebranschen. Enligt en ny rapport där Tillväxtverket grävt ner sig i branschens siffror för 2012 ser man att mode omsatte 229 miljarder kronor. Vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

Postorder och e-handel stod för 6,4 miljarder av denna omsättning och butikshandeln för 48,7 miljarder. Resterande är tillverkning och grossisthandel. Butikskedjan H&M särredovisas eftersom den stod för 53 procent av modebranschen 2012, där 95 procent skall utgöra export.

Annons

Även om postorder och e-handel sägs utgöra en liten del av marknaden är det den sektor som har vuxit snabbast mellan 2011 och 2012, med 51 procent. Totalt har e-handel ökat från att ha 4 procent av marknaden 2011, till 6 procent 2012.

Tillväxtverket erkänner dock att e-handeln är svår att mäta och att en stor del av försäljningen förmodligen göms i statistiken för butikshandeln.

 

Källa: Tillväxtverket

Annons