Annons

E-handeln växte med 13 procent andra kvartalet

E-handeln växte med 13 procent andra kvartalet

2012-09-13 10:06

Postens e-barometer är nu ute för andra kvartalet 2012. Den visar på en stark tillväxt för e-handeln och en högre tillväxttakt än tidigare år. Det är även tredje kvartalet i rad som e-handeln visar dessa tillväxtsiffror.

Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research har idag publicerat sin rapport över den svenska e-handelsmarknaden för andra kvartalet. Arne på Posten har följande kommentar till rapporten som visar på en mycket stark e-handel:

– Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 31,3 miljarder kronor 2012, en ökning med 13 procent från 2011. Men håller den här starka utvecklingen i sig kan den siffran behöva revideras upp, då det fjärde kvartalet normalt är starkare till följd av julhandeln, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Denna siffra på 31,3 miljarder ligger i linje med tidigare rapporter men kan alltså behövas höjas lite. Samtidigt som e-handeln ökade med 13 procent steg detaljhandeln i övrigt med 1,7 procent, vilket inte är lika imponerande. Posten menar på att e-handeln är inne i en ny expansionsfas där konsumenterna blivit allt bekvämare med att e-handla. Surfplattor och smarta mobiler sägs även öka tillgängligheten mot näthandeln.

– Att handla på nätet har blivit ett naturligare sätt att handla. Webbutikerna är allt mer likvärdiga fysiska butiker och behovet av att känna på en vara ersätts av bra produktbilder och beskrivningar, säger Arne Andersson.

Den starka tillväxten känner man också av hos Posten och de ser en ökning på 23 procent i paketvolymerna mellan företag och privatpersoner. Även mindre paket som delas ut i brevlådan ska ha ökat med nästan 15 procent.

Vill ni läsa mer om hur fantastisk e-handeln är finner ni hela rapporten här (.pdf).

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta