Annons

E-handeln växte med 13 procent andra kvartalet

E-handeln växte med 13 procent andra kvartalet

2012-09-13 10:06

Postens e-barometer är nu ute för andra kvartalet 2012. Den visar på en stark tillväxt för e-handeln och en högre tillväxttakt än tidigare år. Det är även tredje kvartalet i rad som e-handeln visar dessa tillväxtsiffror.

Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research har idag publicerat sin rapport över den svenska e-handelsmarknaden för andra kvartalet. Arne på Posten har följande kommentar till rapporten som visar på en mycket stark e-handel:

– Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 31,3 miljarder kronor 2012, en ökning med 13 procent från 2011. Men håller den här starka utvecklingen i sig kan den siffran behöva revideras upp, då det fjärde kvartalet normalt är starkare till följd av julhandeln, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Denna siffra på 31,3 miljarder ligger i linje med tidigare rapporter men kan alltså behövas höjas lite. Samtidigt som e-handeln ökade med 13 procent steg detaljhandeln i övrigt med 1,7 procent, vilket inte är lika imponerande. Posten menar på att e-handeln är inne i en ny expansionsfas där konsumenterna blivit allt bekvämare med att e-handla. Surfplattor och smarta mobiler sägs även öka tillgängligheten mot näthandeln.

– Att handla på nätet har blivit ett naturligare sätt att handla. Webbutikerna är allt mer likvärdiga fysiska butiker och behovet av att känna på en vara ersätts av bra produktbilder och beskrivningar, säger Arne Andersson.

Den starka tillväxten känner man också av hos Posten och de ser en ökning på 23 procent i paketvolymerna mellan företag och privatpersoner. Även mindre paket som delas ut i brevlådan ska ha ökat med nästan 15 procent.

Vill ni läsa mer om hur fantastisk e-handeln är finner ni hela rapporten här (.pdf).

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta