E-handeln växte med 14% – Livsmedel och AI på frammarsch

De med en liten andel av handeln växer snabbast.

E-barometern har nu landat för årets andra kvartal. En e-handelsrapport som tas fram av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

"Långt efter Storbritannien"

Rapporten slår snabbt fast att e-handeln i Sverige ska ha växt med 14 procent under årets andra kvartal. Detta ska vara en något lägre tillväxt än under första kvartalet. E-barometern pekar ut livsmedelsbranschen som den kategori som just nu driver på e-handelns tillväxt.

Annons

- Livsmedelshandeln på nätet har länge varit i sin linda, men nu börjar det att bli en av de större branscherna på nätet. Branschen visar höga tillväxttal på nätet, men vi ligger ännu ganska långt efter till exempel Storbritannien. Det är tydligt när man blickar utomlands att det inte finns en leveransstrategi som är den rätta. I Sverige är både hemleverans och click and collect populära alternativ och vi ser samma trender utomlands, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett uttalande.

Livsmedelsbranschen på nätet ska ha ökat med 28 procent under andra kvartalet i år och prognosen är att den kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor för helåret. Andra starkt växande branscher ska ha varit möbel- och heminredning, samt sporthandeln. Dessa växte med 23 respektive 20 procent.

Inte helt oväntat så är de branscher som växer snabbast också de som har en låg andel av den traditionella handeln. Nätmaten ska i år bara stå för 1,9 procent av all livsmedelshandel och heminredning på nätet ska stå bakom runt 5 procent av handeln, enligt e-barometern.

"AI kommer att revolutionera handeln"

Utöver att peka ut snabbväxarna och ge oss en indikation på hur det går för e-handeln i stort så kikar e-barometern på AI och hur det kommer att påverka handeln. Enligt rapporten så handlar AI oftast om maskininlärning idag, och det är en teknik som sägs kunna användas på flera fronter inom e-handeln.

- Faktum är att ungefär hälften av företagen använder machine learning för att förbättra konsumentens köpupplevelse. Det vanligaste användningsområdet är att utforma individanpassade rekommendationer (15 procent), att individanpassa sajten (8 procent), samt att optimera och förutse konsumentens beställningar (6 procent). AI kan användas för marknadsföring och analys, men även i logistik, exempelvis precision vid leveransen, konstaterar PostNord.

AI finns förstås även i de allt mer vanliga digitala assistenterna, som i sin tur nu har tagit plats i mångas mobiltelefoner. Enligt e-barometern så har dock hälften av de som har en digital assistent aldrig använt den. En procent säger sig samtidigt använda sina assistenter för att e-handla.

- Vi tror att AI kommer att revolutionera handeln på sikt. Med allt i från shopping via röststyrning, skräddarsydd marknadsföring till leveranserna och lojalitetsbyggandet, säger Carin Blom i e-barometern.

Annons
Annons