Annons

E-handelns framfart bidrar till sällanköpshandelns nedgång

E-handelns framfart bidrar till sällanköpshandelns nedgång

2019-01-14 11:41

Ny prognos förutspår drastisk förändring.

För lite mer än ett år sedan rapporterade E-barometern, att under det andra kvartalet av 2017 hade e-handelns tillväxt nått en brytpunkt. Det som kallas för sällanköpshandeln, vilket är alla typer av varor exklusive livsmedel, växte från och med den perioden, endast på nätet. Detta gav alltså ingen tillväxt i de fysiska butikerna. Rapporten visade samtidigt att e-handelstillväxten landade på 15 procent, under samma kvartal.

LÄS ÄVEN: E-barometern: "Det sker ingen tillväxt i de fysiska butikerna"

Idag meddelar Industrifakta att e-handelns framfart har bidragit till att prognosen för ny- och tillbyggnadsinvesteringar inom privata lokaler, där detaljhandeln ingår, kommer att minska under perioden 2018-2020 med drygt 20 procent.

Kortare lokalkontrakt och fler omflyttningar

Sedan mitten på 2017 har alltså sällanköpshandeln lidit i takt med e-handelns stegring. Enligt Industrifakta, kommer konsekvensen av detta bli att lokalkontrakten kommer att vara kortare och att omflyttningen mellan lokaler kommer att öka på en osäker marknad. Men något som man kan trösta sig med och som kanske kan bli sällanköpshandelns räddning, är faktumet att vi är en växande befolkning, vilket ger underlag för en ökad konsumtion.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Fysiska butiker kommer att ersättas

I Industrifaktas prognos, tror man att framtiden inom detalj- och servicelokaler kommer bli mer upplevelsebaserade. Man förutspår alltså att de traditionella fysiska butikerna som vi är vana vid idag, kommer att ersättas av showrooms, popup-butiker, caféer och restauranger samt annan servicebaserad verksamhet som man inte kommer kunna ta del av på samma sätt via nätet.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta