E-handelns framfart sätter press på Babybutiker

Näthandeln växer och tar marknadsandelar från de fysiska butikerna, så även när det kommer till barn- och babybutiker. Handeln med produkter inriktade mot småbarn är just nu inne i en turbulent period och nu arbetar man för att anpassa sig till de nya villkoren.

Fysiska butiker som säljer produkter inriktade mot småbarn har det tuffare än någonsin. Näthandeln har under de senaste åren satt hård press på barn- och babybutikerna, men enligt Sten-Åke Kjellstedt, ordförande för organisationen Barn och baby, har den fysiska handeln fördelar gentemot den digitala.

– Folk kan inte bara skylla på att näthandeln blir större. Vi måste bli bättre på att förklara varför vi behövs, säger Sten-Åke Kjellstedt i en intervju med Dagens Nyheter.

Annons

I mitten av augusti gick en av de större aktörerna, Barnens hus, i konkurs och idag finns det bara tre butiker kvar. Att nätbutikerna tar marknadsandelar från de traditionella butikerna är alla överens om, men hur stora vet man inte. Branschen har ingen statistik på hur handeln ser ut.

– Det är ju ett problem när vi är en av få branscher som inte vet hur stor den är, säger Sten-Åke Kjellstedt.

E-handlare blev fysiska

Men även om många ser fördelen med att köpa på nätet och efter ett fåtal klick få sin beställning hemlevererad, Verkar det fortfarande finnas vissa produkter som småbarnsföräldrar föredrar att köpa i butik.

– Vi skulle aldrig kunna tänka oss att köpa en bilbarnstol på nätet. Man vill ju kunna upptäcka sprickor innan man köper den. Mindre produkter och tillbehör köper vi däremot nästan alltid på nätet. Det är ju både enkelt och billigt, säger Anne Nilsson som är på besök i Babyproffsens butik i Stockholm.

Men medan fysiska handlare har det svårt att anpassa sig till näthandelns framfart och tvingas slå igen, finns det e-handlare som öppnar fysiska butiker. En av dem är Babyshop som i somras blev med butik i Sturegallerian i Stockholm.

– För oss har det varit viktigt att göra köpupplevelsen hos Babyshop smärtfri. Det finns inga gränser utan vi ser alla våra försäljningskanaler som en och samma och kundupplevelsen är alltid vår högsta prio, säger Sara Forsberg, butikschef, Babyshop Store.



Källa: DN
Bild: Babyshop

Annons
Annons