E-handelns höga volymer fortsätter under januari

December var en bra månad för landets distributörer och flera av dem slog paketrekord när julhandeln spreds ut över en längre period än tidigare. Men suget på att nätshoppa har inte lagt sig och DB Schenker märker av en fortsatt volymökning under januari.

Under förra årets julhandel förändrades de svenska nätkonsumenternas köpbeteende. Istället för en extrem topp dagarna före julafton spreds inköpen över hela julmånaden.

Något som flera av landets distributörer märkte av. En av dessa var DB Schenker som återigen slog rekord i antal hanterade paket under julhandeln.

Annons

– Vi slog alla tiders rekord i antal sorterade och transporterade e-handelspaket under julhandeln 2014. Men det är inte bara julen som är bra, även januari har börjat mycket bra, säger Patrik Andersson, Head of Parcel & e-Commerce på DB Schenker.

Unika mottagare

Svensken sug efter näthandel har alltså inte avtagit i takt med att julmaten rensats ut. Schenker ser en stor tillväxt i antal försändelser hos kunder, och även i antal unika mottagare som besöker paketombuden jämfört med tidigare år.

– Det tyder på att e-handeln fortsätter att växa sett till antalet användare. Vi ser också att våra volymer och antalet mottagare fortsätter att ligga runt 10 procent över motsvarande period förra året. E-handeln växer än, och fortsätter att sprida sig bland konsumenterna, säger Patrik Andersson.

 

Källa: Press
Foto: Schenker

Annons