Annons

E-handelns största utmaning - tillväxten Pouya Boland, VD

Krönika: E-handelns största utmaning - tillväxten

2016-03-15 15:00

Chiquelles VD berättar allt om hur man hanterar e-handelns tveeggade styrka, den i teorin obegränsade tillväxtpotentialen.

Att växa ifrån 0 till 20 miljoner kronor på strax över 3 år kräver en bra strategi, utan att göra allvarliga misstag eller ta för stora risker. Som snabbväxande bolag är de största riskerna "kapacitetsproblem". Vi har konstant kunnat öka efterfrågan på våra produkter, men att försäkra sig om att ha rätt partners och leverantörer att fylla den efterfrågan är ibland mycket svårt.

Samtidigt som verksamheten växer så kräver olika problem, och möjligheter, olika typer av lösningar. Vad som fungerade för ett år sedan kanske inte är den bästa lösningen just nu, det kan till och med vara helt fel lösning. Saker och ting ändras mycket fort när man driver en starkt växande nätbutik. De största utmaningarna som snabbväxande e-handlare möter är inom logistik, produktion, lager, omförhandlingar, anställda, strategiförändringar och leverantörer som inte klarar av din snabba tillväxt.

Allt kan ändras på kort tid

På bara några månader kan precis allting förändras. Allt ifrån för lite lagerutrymme, för liten kontorsyta, krav på fler studior och mer aktiva leverantörer, producenter som inte klarar av volymerna och logistikbolag som inte kan hantera paketvolymerna.

Ett annat problem som vi dagligen stöter på är att vi behöver snabba svar. Tyvärr är processerna fortfarande mycket slöa och vi förlorar en hel del tid. Vi vill snabbt ta oss igenom förhandlingar, beställa tjänster och växa och vi kräver en aktiv roll av andra parter.

Fick flytta nästan direkt

Med Chiquelle hade vi inget val utan vi blev tvungna att flytta efter 1-2 månader till mer moderna och större byggnader, med möjligheten att expandera inom samma fastighet. Platsen var mycket viktig och det blev ett strategiskt beslut. Vi landade slutligen i Rosersberg, Stockholms största logistikområde med alla logistikleverantörer direkt intill oss och flygplatsen runt hörnet.

För att bli framgångsrik i dina projekt måste du planera i förväg inom ditt företag och tillsammans med dina leverantörer. Vi har gjort detta så långt vi har kunnat och vi försöker att se två år framåt hela tiden. Företag gör ofta misstaget att inte lyfta blicken och planera i förväg. Vi siktar på att omsätta 100 miljoner kronor inom något år och vi kan hantera denna tillväxt där vi är nu och det område vi flyttat in i.

Annons
Annons

Inga problem är ett problem

De enda utmaningarna som återstår är huruvida våra leverantörer och partners kan hantera våra krav inom logistik, design, tjänster och system. Även om du planerat väl så kommer du att stöta på problem. Att inte ha några problem är ett dåligt tecken. Du behöver problem för att lära och du behöver göra misstag för att förbereda dig själv för ännu större situationer och beslut.

Från det att du blivit ett snabbväxande företag med ett bra grepp om marknaden, stark närvaro i sociala medier och onlinemarknadsföring och du har en växande kundbas, så kommer andra få upp ögonen för dig. Du vet att du gör ett bra jobb och är framgångsrik när du ser andra nätbutiker kopiera dig i varje steg. Jag antar att vi bör känna oss hedrade och det ger oss förstås ännu mer motivation att fortsätta göra det vi är bra på.

Det kräver uppoffringar

Utmaningarna kommer alltid att finnas när du växer snabbt. Det handlar om hur du hanterar tillväxten internt och externt, och huruvida du kan accelerera tillsammas med dina leverantörer och partners. Du behöver rätt personer och rätt team för denna resa. Det kräver disciplin, engagemang och framför allt uppoffringar. Du behöver röra dig framåt hela tiden och göra det du är bra på, fortsätta växa oavsett om andra kan hantera det eller inte.

Inte att förglömma är dock att vi tagit oss ditt vi är idag tillsammans med våra partners och leverantörer som alla gjort ett fantastiskt jobb under de senaste åren.

Läs även: Receptet för framgång är att göra saker annorlunda

Pouya Boland

VD på Chiquelle

Holländsk entreprenör och talare. Grundare av den snabbväxande och prisade modehandeln på nätet Chiquelle.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem