Annons

E-handelns största utmaning - tillväxten Pouya Boland, VD

Krönika: E-handelns största utmaning - tillväxten

2016-03-15 15:00

Chiquelles VD berättar allt om hur man hanterar e-handelns tveeggade styrka, den i teorin obegränsade tillväxtpotentialen.

Att växa ifrån 0 till 20 miljoner kronor på strax över 3 år kräver en bra strategi, utan att göra allvarliga misstag eller ta för stora risker. Som snabbväxande bolag är de största riskerna "kapacitetsproblem". Vi har konstant kunnat öka efterfrågan på våra produkter, men att försäkra sig om att ha rätt partners och leverantörer att fylla den efterfrågan är ibland mycket svårt.

Samtidigt som verksamheten växer så kräver olika problem, och möjligheter, olika typer av lösningar. Vad som fungerade för ett år sedan kanske inte är den bästa lösningen just nu, det kan till och med vara helt fel lösning. Saker och ting ändras mycket fort när man driver en starkt växande nätbutik. De största utmaningarna som snabbväxande e-handlare möter är inom logistik, produktion, lager, omförhandlingar, anställda, strategiförändringar och leverantörer som inte klarar av din snabba tillväxt.

Allt kan ändras på kort tid

På bara några månader kan precis allting förändras. Allt ifrån för lite lagerutrymme, för liten kontorsyta, krav på fler studior och mer aktiva leverantörer, producenter som inte klarar av volymerna och logistikbolag som inte kan hantera paketvolymerna.

Ett annat problem som vi dagligen stöter på är att vi behöver snabba svar. Tyvärr är processerna fortfarande mycket slöa och vi förlorar en hel del tid. Vi vill snabbt ta oss igenom förhandlingar, beställa tjänster och växa och vi kräver en aktiv roll av andra parter.

Fick flytta nästan direkt

Med Chiquelle hade vi inget val utan vi blev tvungna att flytta efter 1-2 månader till mer moderna och större byggnader, med möjligheten att expandera inom samma fastighet. Platsen var mycket viktig och det blev ett strategiskt beslut. Vi landade slutligen i Rosersberg, Stockholms största logistikområde med alla logistikleverantörer direkt intill oss och flygplatsen runt hörnet.

För att bli framgångsrik i dina projekt måste du planera i förväg inom ditt företag och tillsammans med dina leverantörer. Vi har gjort detta så långt vi har kunnat och vi försöker att se två år framåt hela tiden. Företag gör ofta misstaget att inte lyfta blicken och planera i förväg. Vi siktar på att omsätta 100 miljoner kronor inom något år och vi kan hantera denna tillväxt där vi är nu och det område vi flyttat in i.

Annons
Annons

Inga problem är ett problem

De enda utmaningarna som återstår är huruvida våra leverantörer och partners kan hantera våra krav inom logistik, design, tjänster och system. Även om du planerat väl så kommer du att stöta på problem. Att inte ha några problem är ett dåligt tecken. Du behöver problem för att lära och du behöver göra misstag för att förbereda dig själv för ännu större situationer och beslut.

Från det att du blivit ett snabbväxande företag med ett bra grepp om marknaden, stark närvaro i sociala medier och onlinemarknadsföring och du har en växande kundbas, så kommer andra få upp ögonen för dig. Du vet att du gör ett bra jobb och är framgångsrik när du ser andra nätbutiker kopiera dig i varje steg. Jag antar att vi bör känna oss hedrade och det ger oss förstås ännu mer motivation att fortsätta göra det vi är bra på.

Det kräver uppoffringar

Utmaningarna kommer alltid att finnas när du växer snabbt. Det handlar om hur du hanterar tillväxten internt och externt, och huruvida du kan accelerera tillsammas med dina leverantörer och partners. Du behöver rätt personer och rätt team för denna resa. Det kräver disciplin, engagemang och framför allt uppoffringar. Du behöver röra dig framåt hela tiden och göra det du är bra på, fortsätta växa oavsett om andra kan hantera det eller inte.

Inte att förglömma är dock att vi tagit oss ditt vi är idag tillsammans med våra partners och leverantörer som alla gjort ett fantastiskt jobb under de senaste åren.

Läs även: Receptet för framgång är att göra saker annorlunda

Pouya Boland

VD på Chiquelle

Holländsk entreprenör och talare. Grundare av den snabbväxande och prisade modehandeln på nätet Chiquelle.

Annons
<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
PostNords sms-avisering låg nere:

PostNords sms-avisering låg nere: "Är förstås inte ok"

Enligt uppgifter till Ehandel.se ska problemen ha pågått i över en veckas tid.

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

Firar med jubileumsbox som ska bjuda på "upplevelser för alla sinnen".

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Näst på tur är Linköping och Örebro.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska PostNord förhindra fler

Så ska PostNord förhindra fler "tillfälliga svackor"

Företaget är "på rätt väg", trots kvalitetsdippen i april månad, enligt en ny rapport.

Upplands-Bro välkomnar Zalando:

Upplands-Bro välkomnar Zalando: "Jättekul med ett så starkt varumärke"

Perfekt läge och företagsklimat i Upplands-Bro, enligt kommunens näringslivschef.

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Det omtalade lagret ska byggas i Brunna.

Annons
Annons
E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

Ska hjälpa brudar och brudgummar att hitta allt de behöver inför sin stora dag.

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Prislappen: 151 miljoner dollar för 51 procent av bolaget.

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

E-handelsföretaget Jernhest öppnar showroom i Linköping.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Cykelkraft AB söker:

Marknadskoordinator

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem