E-handeln slår till – sportjätte stänger flaggskeppsbutik

Konceptbutik i centrala Stockholm avvecklas.

Efter att konkurrensen från e-handeln vuxit sig alltför stark, tvingades nyligen Metra Textilier i Kalmar att stänga sin butik.

LÄS ÄVEN: E-handelskonkurrensen blev för tuff - nu stänger de butiken

Annons

"Funkar bättre i mindre enheter"

Men e-handelskonkurrensen gör sig inte bara påmind i mindre städer runt om i landet. Nu berättar nämligen Salming Sports att företaget ska stänga sin flaggskeppsbutik på Kungsgatan i centrala Stockholm. Orsaken uppges vara bland annat tillväxten inom handeln på nätet.

- Den snabba globala omstruktureringen av detaljhandeln och den kraftiga tillväxten av näthandeln påverkar även Salming och vi har nu med de senaste årens erfarenhet och investeringar i våra fysiska butiker dragit slutsatsen att vårt koncept fungerar bättre i betydligt mindre enheter och kanske inte nödvändigtvis i traditionella A-lägen, säger Salming Sports vd Tomas Solin i ett pressmeddelande.

Vill inte vara "fysisk detaljist"

Utöver butiken i Stockholm, som alltså försvinner nu, har Salming i dag egna butiker i Göteborg och Berlin. Dessutom har företaget så kallade partnerskapsbutiker i bland annat Zürich, och inom kort öppnar en butik i Prag. Butiken i Prag kommer att vara en tredjedel så stor som den som stängs i Stockholm.

- Vi har ingen ambition att vara fysisk detaljist i form av en detaljistkedja men ser ett värde i att kunna presentera våra produkter i kanske en butik per land i fokuserade mindre enheter, kommenterar Tomas Solin.

LÄS ÄVEN: Sportjätten ska dubbla online

Utöver de egna butikerna säljer Salming Sports via aktörer som Intersport, Stadium och Team Sportia. Företaget har även en egen nätbutik. Företaget omsatte knappt 145 miljoner kronor år 2016.

Annons