Annons

E-handeln slår till - sportjätte stänger flaggskeppsbutik Stänger den sista april

E-handeln slår till - sportjätte stänger flaggskeppsbutik

2018-04-13 13:00

Konceptbutik i centrala Stockholm avvecklas.

Efter att konkurrensen från e-handeln vuxit sig alltför stark, tvingades nyligen Metra Textilier i Kalmar att stänga sin butik.

LÄS ÄVEN: E-handelskonkurrensen blev för tuff - nu stänger de butiken

"Funkar bättre i mindre enheter"

Men e-handelskonkurrensen gör sig inte bara påmind i mindre städer runt om i landet. Nu berättar nämligen Salming Sports att företaget ska stänga sin flaggskeppsbutik på Kungsgatan i centrala Stockholm. Orsaken uppges vara bland annat tillväxten inom handeln på nätet.

- Den snabba globala omstruktureringen av detaljhandeln och den kraftiga tillväxten av näthandeln påverkar även Salming och vi har nu med de senaste årens erfarenhet och investeringar i våra fysiska butiker dragit slutsatsen att vårt koncept fungerar bättre i betydligt mindre enheter och kanske inte nödvändigtvis i traditionella A-lägen, säger Salming Sports vd Tomas Solin i ett pressmeddelande.

Vill inte vara "fysisk detaljist"

Utöver butiken i Stockholm, som alltså försvinner nu, har Salming i dag egna butiker i Göteborg och Berlin. Dessutom har företaget så kallade partnerskapsbutiker i bland annat Zürich, och inom kort öppnar en butik i Prag. Butiken i Prag kommer att vara en tredjedel så stor som den som stängs i Stockholm.

Annons
Annons
- Vi har ingen ambition att vara fysisk detaljist i form av en detaljistkedja men ser ett värde i att kunna presentera våra produkter i kanske en butik per land i fokuserade mindre enheter, kommenterar Tomas Solin.

LÄS ÄVEN: Sportjätten ska dubbla online

Utöver de egna butikerna säljer Salming Sports via aktörer som Intersport, Stadium och Team Sportia. Företaget har även en egen nätbutik. Företaget omsatte knappt 145 miljoner kronor år 2016.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Passar på före sommarrean.

Annons
Annons
Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Ökade försäljningen med 25 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen <nobr>e-handel</nobr>

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen e-handel

Tar upp kampen om möbler på nätet.

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

iDeal Of Sweden når 200 000 följare - firar med super-rea

iDeal Of Sweden når 200 000 följare - firar med super-rea

20 procent på allt idag.

Annons
Annons
Megaköpet nu nära - över 100 miljarder kronor

Megaköpet nu nära - över 100 miljarder kronor

Detaljhandlaren nära sitt livs största e-handelsköp.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta