E-handelsajten som totalt dominerar fransk näthandel

E-handeln i Frankrike ökade med 16 procent förra året.

Storbritannien, Tyskland och Frankrike är tre av Europas största e-handelsmarknader, något som en nyligen publicerad rapport från branschorganisationen Ecommerce Europe visade. Totalt står de tre länderna för över 60 procent av den europeiska e-handelsomsättningen, B2C.

Storbritannien är överlägsen etta med en e-handelsomsättning på 157,1 miljarder euro, vilket motsvarar 34,5 procent av Europas e-handel, och nu visar en ny rapport att Frankrike har en bit upp till toppen. För även om onlinehandeln i landet ökade med 16 procent under 2015 kommer man bara upp i 71,3 miljarder euro, skriver Internet Retailer.

Annons

Amazon är herre på täppan

Enligt undersökningen var det under förra året 35,5 miljoner franska konsumenter som shoppade loss på nätet och online ska nu stå för 7 procent av Frankrikes detaljhandel. Snittnotan per köp landade på 78 euro och den genomsnittlige fransmannen genomförde under förra året 22,9 onlinetransaktioner.

Vem är då landets största e-handlare? Ja, du behöver nog inte hålla i baskern när vi avslöjar svaret. Det är nämligen Amazon.fr som varje månad har drygt 18,1 miljoner unika besökare och enligt undersökningen klickar sig 38 procent av de franska nätkunderna in på marknadsplatsen varje månad.

Annons