E-handelsansvarig sökes till Polismyndigheten

Polismyndigheten vill ha hjälp med att höja ambitionsnivån för sin e-handel.

Från och med den 1 juli 2014 ska myndigheter sköta sina upphandlingar elektroniskt. Många myndigheter har dock inte klarat av att införa detta och Ekonomistyrningsverket, ESV, har flera gånger fått gå ut och sätta upp slutdatum för när myndigheterna senast måste ha börjat med e-handel i sina upphandlingar. Då inte heller detta har fungerat har ESV fått gå ut och varna flera myndigheter om att de riskerar att inte klara målet inom tidsgränsen - vid ett tillfälle varnade de till och med sig själva.

Men nu verkar det som att det rör på sig på sina håll. Polismyndigheten har just nu en annons ute på Arbetsförmedlingens hemsida om att de söker en e-handdelsspecialist till inköpsenheten.

Annons

“Din uppgift blir att leda och samordna arbetet för att på ett strukturerat sätt vidareutveckla och öka ambitionsnivån för Polismyndighetens e-handel”, skriver myndigheten själva i annonsen.

Enligt Anneli Lorentsson Carlviken, gruppchef på enheten, kommer den nya specialistens uppgift i första hand att bli att kartlägga hur arbetet med att få myndigheten att börja köpa in varor via nätet.

- Att höja ambitionsnivån handlar om att gå från manuella beställningar till att använda inköpssystemet och då måste man bland annat ha produkter inlagda där, säger hon till Ehandel.se.

Riktigt hur mycket av de 3,5 miljarder som polisen årligen köper varor och tjänster för som i framtiden kommer att utgöras av e-handel vet myndigheten inte ännu.

- Det är lite det som den här personen ska utreda, säger Anneli Lorentsson Carlviken.

För att vara aktuell för jobbet ska man bland annat ha en högskoleutbildning inom inköp eller ekonomi samt minst fem års erfarenhet av e-handel, enligt kravspecifikationen i annonsen.

Annons