E-handelsboomen i Indien regnar pengar över India Post

E-handelsleveranser är en riktig kassako och under det senaste halvåret har distributörens intäkter från paketleveranser ökat med hela 117 procent.

Enligt tidigare beräkningar väntades den indiska e-handelsmarknaden nästan tredubblas under förra året. Från 4,5 miljarder dollar 2014 till 12 miljarder dollar under 2015. Mycket tack vare att stora spelare som Flipkart-Myntra, Snapdeal, Amazon, och Ebay utökat sitt utbud och fortsätter att locka allt fler säljare till sina marknadsplatser.

Men näthandlarna är inte ensamma om att casha in på e-handelsboomen. Även landets distributörer har all anledning att dra på smilbanden. För India Post, landets statliga postverk, har e-handelsleveranserna visat sig vara en stor kassako, särskilt tack vare landets största e-handelsplatser.

Annons

Under verksamhetsåret 2013/2014 minskade India Posts intäkter från paketleveranser med 2 procent jämfört med året innan, men under 2014/2015 vände det uppåt igen och intäkterna ökade med 37 procent, enligt The Hindu.

Under de första sex månaderna för verksamhetsåret 2015/2016 har det gått ännu bättre och intäkterna har så här långt ökat med ytterligare 117 procent. 

Sex gånger så många paket i år

Och distributören fortsätter att satsa på sin e-handelsverksamhet. India Post har på senare år byggt 57 nya och moderna distributionscentraler, samt sett till att uppdatera flera befintliga centraler med ny teknik.

Samtidigt har man en rejäl konkurrensfördel då man har en svårslagen räckvidd på den indiska landsbygden. Totalt har man 156 000 postkontor runt om i landet, varav 125 000 finns på landsbygden.

Man har även knutit till sig mer än 400 e-handlare, däribland Amazon, Snapdeal samt Flipkart-Myntra, och totalt ska antalet sändningar från India Posts sex största kunder ha ökat sexfaldigt under de senaste nio månaderna.

Amazon, som numera kan titulera sig landets mest välbesökta e-handlare, har så här långt under verksamhetsåret 2015/2016 skickat ut cirka 300 000 paket i månaden, enligt The Indian Express. Att jämföra med ett genomsnitt på 50 000 paket i månaden under 2014/2015.

Snapdeal snittar under samma period 80 000 paket i månaden, samma siffra som Flipkart-Myntra. Att jämföra med 35 000 paket i genomsnitt per månad under 2014/2015.

Annons
Annons