Annons

E-handelsfastigheter - lösningen på sista milen Christoffer Börjesson

Intervju: E-handelsfastigheter - lösningen på sista milen

2018-07-20 15:30

Fastighetsägarna kan tänka sig att dela på kostnaden.

I en e-handelstid där leveranserna blir allt viktigare, har e-handlarna och logistikaktörerna presenterat förslag efter förslag på hur framför allt den sista milen ska göras så smidig som möjligt. Hittills verkar de flesta vara överens om att varorna helst ska levereras till kundens dörr, och vi har sett flera konkreta exempel på allt från leverans till brevlådan till smarta lås som gör det möjligt att ställa paketet innanför dörren.

Men en viktig part - nämligen de som äger fastigheterna - har hittills varit ganska tyst i diskussionen om e-handelsleveranserna. Nu väljer Fastighetsägarna dock att ta bladet från munnen och framföra vad organisationens medlemmar anser i frågan. Och av rapporten "Fastighetens roll i leveranskedjan" att döma, ser gruppen framför sig paketskåp och leveransrum i en stor del av de fastigheter som finns i Sverige.

"Inte optimerat för olika paket"

Ehandel.se tog kontakt med Christoffer Börjesson, Chief Digital Officer på Fastighetsägarna Stockholm, och fick besked om att problemet bland annat är vem som ska ansvara för skåpen. För att allt ska fungera så smidigt som möjligt, behöver skåpen kunna användas av olika logistikaktörer och till många olika typer av varor.

- Från vårt perspektiv är hindret att lösningen inte är optimerad för alla olika paket och varor där skor, elektronik, mat och så vidare är olika stora och har olika behov. Den är inte heller optimal för returer som det är idag. säger Christoffer Börjesson till Ehandel.se, och fortsätter:
- Vilka fastigheter kräver en paketbox och hur ska den vara utformad över tid för att hantera rätt leveranser?

Fastighetsägarnas rapport tar även upp hur en finansieringsmodell av paketskåpen i skulle kunna se ut. Ett alternativ är att husägaren eller hyresvärden får köpa in ett skåp, och sedan erbjuda det som en service till sina hyresgäster.

Lättare i nya fastigheter

Upplägget hade i så fall kunnat bli början på en ny sorts standard, i stil med att alla hyresgäster i dag har tillgång till exempelvis en tvättstuga.

- Så kan det absolut vara. I nyproduktion är det lättare att addera yta för leveranser och också att sätta dem som en ”tjänst” för att skapa attraktiva lägenheter. Men vi har massor av befintliga fastigheter där en stor mängd är hyresrätter, och i dem finns det andra regelverk.

Fastighetsägarna ställer sig dock fundersamma till om det verkligen är rimligt att den som äger byggnaden ska stå för kostnaden för att få på plats ett paketskåp. Christoffer Börjesson medger att han inte tror att betalningsviljan hos konsumenterna är "så stor", men lyfter samtidigt fram att logistikbolagen hade kunnat optimera sina rutter och komma närmare kunden om det fanns paketskåp i fastigheterna - varför det kanske är på sin plats att de är med och delar på kostnaden. 

Annons
Annons
- Den stora frågan är ifall fastighetsägare ska ta en investering för något som en konsument köper av en handlare, som anlitar ett logistikbolag som erbjuder en service för den handlaren, summerar han.

Leveransworkshop med PostNord

Om fraktbolagen hade betalat för skåpen, hade de kunnat sälja in dessa till e-handlarna som en frakttjänst. E-handlarna hade i sin tur kunnat sälja in det till sina kunder som hade fått en smidigare e-handelsleverans.

Så ser i alla fall Fastighetsägarnas hypotes ut. I höst kommer organisationen att testa den ihop med ett antal logistikbolag i en workshop som bland andra PostNord ska ha visat intresse för att delta i. Ambitionen är att hitta en gemensam plan för hur man ska gå vidare med arbetet kring e-handelsleveranserna, och Christoffer Börjesson redogör för hur ett möjligt upplägg hade kunnat se ut:

- Vi ger logitistikbolagen ”förbättringsdata” som ger dem information om var de kan parkera, vilken port som ska användas, vilken typ av infrastruktur som finns i fastigheten samt ”accessdata” - vilket är portkod, digital nyckel och så vidare, förklarar han, och fortsätter:
- I utbyte vill vi för att säkerställa förtroende, kontroll och värde till hyresgäster och boende få ”aktivitetsdata” om vilka leveranser som skett och hur ofta, samt uppgifter om paketens storlek och behov av optimering. Då kan vi samverka med vad kan vi göra i fastigheter och områden för bättre leveranser både i kostnad och hållbarhet.

Försöker skapa kollektiv lösning

I sin rapport skriver Fastighetsägarna att de hittills har lämnats utanför diskussionen kring e-handelslogistiken, trots att de menar att de behövs för att leveranserna ska kunna optimeras.

Vad tror du att det beror på?

- Jag tror att fokus har varit på kunden och att angripa den efter sina behov, men att man samtidigt glömt att det inte är hyresgäst eller boende som har rådighet över fastigheten, såsom lås eller utrymmen. Sedan är det heller inte helt lätt att prata med 10 000-tals fastighetsägare, det är därför vi som branschorganisation försöker skapa en lösning för oss som kollektiv, avslutar Christoffer Börjesson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta