E-handelsfokuserade Nansen köps upp av NOA

Kommunikationsbyrån The North Alliance (NOA) köper svenska Nansen.

Den svenska digitala byrån Nansen som bland annat varit med och skapat Coop och Electrolux nätbutiker blir nu uppköpta. Det är kommunikationsbyrån The North Alliance, grundad 2014, med närmare 700 anställda som sätter tänderna i den e-handelsfokuserade EPiServerpartnern Nansen. The North Alliance ska vara en sammanslagning av flera digitala byråer i Skandinavien.

"Ska exportera nordiska kommunikationslösningar"

Köpeskillingen ska inte vara officiell men tillsammans är planen att konkurrera med större globala aktörer.

Annons

- Vi är inte rädda för att konkurrera på samma bana som amerikanska, brittiska eller andra nätverk. Den nordiska modellen med platta hierarkier, full transparens och samarbete över disciplingränserna är som gjord för det moderna kommunikationsbehovet där snabba beslut och tät kundkontakt är avgörande. Vi ska exportera nordiska kommunikationslösningar, säger Thomas Høgebøl, VD och grundare av The North Alliance.

Utöver Coop och Electrolux jobbar Nansen med flera av de stora mediahusen. Bland annat har man varit med och skapat Bonniers Type & Tell.

Nansen ska dock vara stora i USA och hälften av byråns omsättning på 108 miljoner kronor ska komma ifrån andra sidan Atlanten. Företaget har över 100 anställda i Stockholm, Chicago och New York

- Vi tror att teknisk kunskap blir ännu viktigare i framtiden, och positionerar oss för den utvecklingen. Nu bygger vi en nordisk-amerikansk bro för kompetensutbyte för både kunder och anställda, säger Michael Jäderlind, VD på Nansen.

Annons