Annons

E-handelsföretaget som ska få Europa att sova bättre

E-handelsföretaget som ska få Europa att sova bättre

2016-04-26 15:50

Madrassföretaget Casper har tagit konkurrenterna på sängen hemma i USA. Nu är det dags att göra samma sak i Europa.

Det är nu nästan exakt två år sedan Casper, som säljer madrasser på nätet, lanserades i USA. Och det har gått ganska hyfsat. Företaget omsätter drygt 100 miljoner dollar och har även tagit klivet in i Kanada.

En av anledningarna till framgången är att man lyckats där de mer traditionella madrassföretagen gått bet. Att nå en ung målgrupp på nätet. Man har även tagit fram en patenterad tryckavlastande madrass med memory foam, som inte bara anpassar sig efter kroppen, utan även går att trycka ner i en låda som är betydligt lättare att frakta än en traditionell madrass.

Man insåg också att om man som kund ska välja ut en madrass, då räcker det inte att provligga den 30 sekunder i en butik innan man bestämmer sig. Därför erbjuder man sina kunder att testa madrassen i 100 dagar, och om de inte är nöjda, hämtar Casper upp madrassen utan kostnad och erbjuder pengarna tillbaka.

Allt som berör sömn är intressant

Returgraden ska dock vara väldigt låg och de madrasser som hämtas upp slösar man inga pengar på genom att frakta tillbaka och ställa i ordning för att säljas på nytt. Istället skänker man dem till lokala välgörenhetsorganisationer.

Annons
Annons

Och Casper har tydligen större ambitioner än att bara sälja madrasser. I november utökades sortimentet med vad man kallar högteknologiska lakan och kuddar. Ytterligare produkter är att vänta enligt företaget som säger att allt som berör sömn är något som man är intresserade av.

I sommar är det även dags för en Europa-expansion och först ut är Tyskland, rapporterar TechCrunch. Casper har redan öppnat ett kontor i Berlin där det i dagsläget sitter fyra anställda. I sommar ska antalet utökas till 10-20 personer. Kanske får vi även se Casper i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta