E-handelsföretaget som ska få Europa att sova bättre

Madrassföretaget Casper har tagit konkurrenterna på sängen hemma i USA. Nu är det dags att göra samma sak i Europa.

Det är nu nästan exakt två år sedan Casper, som säljer madrasser på nätet, lanserades i USA. Och det har gått ganska hyfsat. Företaget omsätter drygt 100 miljoner dollar och har även tagit klivet in i Kanada.

En av anledningarna till framgången är att man lyckats där de mer traditionella madrassföretagen gått bet. Att nå en ung målgrupp på nätet. Man har även tagit fram en patenterad tryckavlastande madrass med memory foam, som inte bara anpassar sig efter kroppen, utan även går att trycka ner i en låda som är betydligt lättare att frakta än en traditionell madrass.

Annons
Annons

Man insåg också att om man som kund ska välja ut en madrass, då räcker det inte att provligga den 30 sekunder i en butik innan man bestämmer sig. Därför erbjuder man sina kunder att testa madrassen i 100 dagar, och om de inte är nöjda, hämtar Casper upp madrassen utan kostnad och erbjuder pengarna tillbaka.

Allt som berör sömn är intressant

Returgraden ska dock vara väldigt låg och de madrasser som hämtas upp slösar man inga pengar på genom att frakta tillbaka och ställa i ordning för att säljas på nytt. Istället skänker man dem till lokala välgörenhetsorganisationer.

Och Casper har tydligen större ambitioner än att bara sälja madrasser. I november utökades sortimentet med vad man kallar högteknologiska lakan och kuddar. Ytterligare produkter är att vänta enligt företaget som säger att allt som berör sömn är något som man är intresserade av.

I sommar är det även dags för en Europa-expansion och först ut är Tyskland, rapporterar TechCrunch. Casper har redan öppnat ett kontor i Berlin där det i dagsläget sitter fyra anställda. I sommar ska antalet utökas till 10-20 personer. Kanske får vi även se Casper i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!