E-handelsforum lockade rekordpublik i Borås

Med en svensk e-handel som går starkt framåt var intresset rekordstort för att besöka årets E-handelsforum som för första gången anordnades i Borås. Ehandel.se var självklart på plats.

Omkring 550 personer hade anmält sig till E-handelsforum som under torsdagen för första gången gick av stapeln i Borås.


Panel om vad nordiska e-handlare
kan lära sig från Storbritannien

Annons

Temat för dagen var konsumentmakt och internationell kontakt, med särskilt fokus på vad den nordiska e-handeln kan lära sig av Storbritannien, som uppges ligga långt framme på området.

- England ligger lite före, och om vi tittar på hur England utvecklas så ser vi vad som kommer att hända här.

Britterna visar vägen

Med de orden lämnade Postnords VD och koncernchef Håkan Ericsson scenen för att ge plats åt en rad företagare och branschpersoner som skulle guida de många gästerna genom årets E-handelsforum. Dagens rubriker handlade bland annat om att möta kunden på rätt digital plattform och om möjligheterna i att kunna erbjuda kunden personliga köp- och leveransalternativ. Fokus lades på hur Sverige och övriga Norden kan lära sig av britterna på det området.


Kate Ancketil gav exempel på e-handlare
som hittat nya sätt att möta sina kunder

Till exempel bjöd Kate Ancketil, VD på brittiska Creative Intelligence, under förmiddagen på flera konkreta exempel på hur brittiska företag på kreativa sätt lyckats ge sina kunder personaliserade köpupplevelser, i form av bland annat stiltips för herrkläder och nya sätt att rea ut kosmetika.

- På så sätt skapar många företag livslånga relationer med sina kunder. Allt handlar om att lära känna sin publik, sammanfattade hon när hennes presentation var över.


Lars Nykvist tror att framtidens kunder
kommer att förvänta sig mer exakta leveranstider

Några timmar senare berättade Lars Nykvist, VD på friluftskedjan Outnorth, om problemen som uppstår när kunderna ofta får en leveranstid som inte ens är tillräckligt exakt för att kunden med säkerhet ska kunna veta ens vilken dag paketet kommer. En betydligt mer kundanpassad leverans hade enligt Lars Nykvist kunnat vara om kunden visste att paketet kommer till ett visst ombud exempelvis efter klockan 13.00 under en viss dag.

Annons

- Kan vi planera hyfsat bra så fungerar det. Det tror jag att folk är beredda att betala för, och det borde inte vara så svårt att införa, sade han.

Glädje i Borås efter bred uppslutning

Och det var alltså ovanligt många som kom till Borås med förhoppningen att lära sig något nytt om branschen de verkar i. Uppslutningen blev så uppskattad att PostNord redan har bestämt sig för att lägga nästa års E-handelsforum på samma ort.


E-handelsforum 2015 blev en välbesökt tillställning

-Borås är ju ett mecka för distanshandeln och med så många anmälda är det ett bevis för att det finns ett intresse för e-handeln här, även om många förstås har rest hit också. Och det är rätt hög nivå på många av besökarna. Det är koncernchefer och VD:ar, och det visar hur viktigt det här är för företagen, säger Håkan Ericsson.

För Borås är det förstås en fjäder i hatten att PostNord väljer att lägga sitt evenemang i staden istället för i Stockholm, där det har anordnats de senaste åren.

- Det är naturligt att vara här med tanke på Borås historia som centrum för bland annat textil och postorder. Det finns starka traditioner med distanshandel, och många av de företag som startas upp i bygden nu sysslar just med e-handel, berättar Hans Nyhlén som besökte forumet för föreningen E-handelsstaden Borås räkning.


Hans Nyhlén och Daniel Göök ser Borås
som ett centrum för e-handel

Storbritannien satsade tidigt på e-handel

Enligt PostNords rapport E-handeln i Europa 2015 är invånarna i Storbritannien unika i sammanhanget bland annat eftersom nära en av tre har handlat livsmedel på nätet. Den höga siffran ska till exempel bero på att det i landet har byggts flera stora logistikcenter som möjliggör att kunderna får sin matleverans dagen efter beställningen.

- I UK började allt tidigare, de handlar mer per kund och har en kraftig konkurrens. De har också ett tydligare omnikanalbeteende. Det är troligt att vi går samma väg som dem, men eftersom vi till exempel inte har samma infrastruktur innebär det en viss utmaning, säger Håkan Ericsson.

Bilder ifrån E-handelsforum i Borås!

Annons