E-handelsgalleria på 2 700 kvm planeras i Stockholm

Söker e-handlare som vill öppna showroom.

I april förra året kunde vi berätta om företaget I-ShopMall som planerade att lansera en speciell galleria för e-handlare att visa upp sina varor i. Konceptet är inte helt nytt, liknande försök har funnits tidigare, men ingen har riktigt fått snurr på det.

I-ShopMall säger sig dock vara medvetna om svårigheterna i att få till en “Kläm & Känn”-galleria, men företaget tror sig sitta på lösningen. Nu meddelar företaget att den första gallerian ska hamna i Skärholmens Centrum i Stockholm, också kallat SKHLM.

Annons

- Genom att samla stora och små e-handlare skapas även stordriftsfördelar och kostnadseffektivitet, möjlighet till nya tjänster samt att man ger draghjälp åt varandra, säger Richard Granberg, affärsansvarig på i-ShopMall, i ett pressmeddelande.

"Norrköping blir inte först"

Tidigare var planen att lägga den första gallerian i Norrköping men det gav tydligen inte rätt underlag.

- Vi förstod ganska snart att som helt nytt koncept krävdes en ”storstad” och rätt sammanhang, det har vi nu i SKHLM. Både svenska och utländska e-handlare ville även till Stockholm då det i flera fall är deras första fysiska kanal. Norrköping var inte fel, men blir inte först, säger Richard Granberg.

Gallerian i Skärholmens Centrum ska dock inte heller vara spikad. I-ShopMall tar nu in reservationer från e-handlare som vill sätta upp ett showroom, och om “det faller väl ut” så ska konceptet realiseras till julhandeln.

"En kanal som saknas idag"

Gallerian ska följa den senaste trenden med allt mer automatiserade och obemannade butiker. Butiken eller showroomet kan ha personal vissa tider eller vara helt obemannat. De enskilda butikerna ska vara utrustade med SMS-lås som även ska fungera som “check-in”- funktion för erbjudanden när man är i butiken. Både paketautomater och skärmar som möjliggör videosamtal ska finnas på plats.

Om gallerian kommer att bli verklighet hänger dock uppenbarligen på om e-handlarna är intresserade av att ha ett mindre showroom för att låta kunderna klämma och känna på produkterna, innan de lägger en order online.

- Genom i-ShopMall skapas en ny mycket kostnadseffektiv och flexibel fysisk kanal som är anpassad för den nya kundköpresan och e-handlarnas affärsmodell, vilket saknas idag, säger Richard Granberg.

Annons
Annons