E-handelsgänget halvvägs: ”Det börjar hända saker”

Inkubatorns deltagare om att hitta sin egen e-handelsväg.

Plattform, marknadsföring, logistik - listan på vad man som ny e-handlare behöver få uppfattning om och ta ställning till kan göras ganska lång. Det har det tiotalet bolag som är med i inkubatorgruppen på E-commerce Park i Helsingborg fått erfara.

Sedan början av året har de samlats varje tisdag för att lära sig om ett nytt område inom e-handeln, och nu börjar ansträngningarna att ge resultat.

Annons

- Det har varit mycket att hinna med på kort tid, men nu efter några månader börjar man se att det händer saker. Och det är förstås jättekul att se, säger Maria Richardsson, som är inkubatoransvarig, till Ehandel.se.

Bland de nuvarande deltagarna finns en del bolag som är nya för terminen, och en del som var med redan i höst. Den här terminen har dock bjudit på ett lite annorlunda upplägg, med gästande talare som är duktiga inom sina respektive områden. På så sätt har deltagarna kunnat sätta sig in i ett område åt gången.

- Som liten e-handlare kan man inte göra allt på en gång, och för mig har det varit viktigt att visa på olika perspektiv, och sen får man prioritera bland allt som finns att göra. Och så är det som företagare, man måste prioritera utifrån dagsläget, säger Maria Richardsson.

"Influencers borde jag jobba med"

Bland årets inkubatorföretag finns bolag som är verksamma inom allt från hundrelaterad utrustning till mode och smycken. En av deltagarna är illustratören Josefin Runquist, som driver Vibok.se.

Josefin Runquists affärsidé blev populär bland influencers

Det är en e-handel som säljer ett slags personliga och exklusiva barnböcker, som berättar en saga om hur barnets föräldrar träffades och tillbringade sin tid innan barnet kom. Josefin Runquist bildsätter sedan varje bok med unika bilder, innan de packas i en presentask och skickas iväg till kunden.

- Jag kunde inte så mycket om marknadsföring men tänkte att influencers borde jag jobba med. Så jag mailade massvis med influencers som skrev om detta i sina bloggar i utbyte mot att de fick en egen bok. Och det fick igång försäljningen direkt, vilket var väldigt roligt, säger Josefin Runquist till Ehandel.se.

Även om Viboks böcker numera har blivit populära att ge bort i samband med till exempel babyshowers, tycker sig Josefin Runquist ha stor nytta av inkubatorn.

Annons

- I dag ska vi till exempel gå igenom email-marknadsföring. Och det kanske inte ligger på ens priolista just nu, men då har man ändå det i bakhuvudet till ett senare tillfälle. Från att tidigare ha suttit på Youtube och försökt googla mig fram till allting så får man nu all information väldigt bra här. Så det känns väldigt kul, säger hon om upplägget.

Framtidens hemteknik i ny e-handel

Den uppfattningen delas av Martin Wikman, som är vd för inkubatorföretaget Zomson.

- Det är ett jättekul gäng och det är roligt att få höra andras erfarenheter, och förstås att få inspiration. Just att det är en mix av sådana som jag, som är lite grönare, och andra som har kommit längre. Jag tycker att det är en boost att vara med, säger han.

E-handeln Zomson säljer sedan ett par månader tillbaka system för smarta hem. Det kan till exempel handla om produkter som gör det möjligt att övervaka eller reglera funktioner som larm och belysning.

På sikt tänker sig Martin Wikman även att Zomson ska sälja till exempel produkter relaterade till hälsa, eller system som kan göra det möjligt att kontrollera statusen på husets solpaneler.

- Jag tror att om tio år så kommer det här att vara helt självklart. Via sin mobil får man en helt annan koll. Det jag känner är viktigt för Zomson är att med hjälp av smart teknik kunna skapa ett hållbart samhälle och en hållbar miljö, för det finns jättemånga möjligheter att kunna spara energi med hjälp av smart teknik, säger han.

Martin Wikman på Zomson vill hjälpa kunderna till ett smartare hem

Om Zomsons produkter kanske behöver förklaras lite närmare, så ser det annorlunda ut för The Shoelace Brand Stockholm, som också är med i inkubatorn. Vd:n Cornelia Molin kom på att ett par gamla och närapå oanvända sneakers blev betydligt snyggare med nya skosnören.

"Viktigt att få träffa andra företagare"

Efter att ha hört av en bekant att kompletterande skosnören var trendigt i USA, stod affärsidén klar. I dag säljs The Sholace Brands egendesignade skosnören för sneakers till kunder i alla åldrar. 

- Just nu rullar det fortast på återförsäljarsidan, men e-handeln växer också och går hela tiden uppåt, säger Cornelia Molin till Ehandel.se.

Vad har varit den största utmaningen med att driva företag?

- Att man inte visste någonting i början. Jag hade bara jobbat med fysisk försäljning tidigare och det här var första gången jag startade ett företag. Så den största utmaningen var att förstå allt och att veta hur man ska göra, och hur man ska tänka i olika sammanhang.

Precis som Josefin Runquist och Martin Wikman är hon inte sen att tipsa andra e-handelsentreprenörer om att gå med i inkubatorn, eller liknande grupper.

- Det blir väldigt lätt att man som egenföretagare också blir väldigt egen och avskärmar sig lite. Så det är jätteviktigt att man får träffa andra företagare, både för att man får träffa folk som förstår ens situation och för att utbyta kunskap, säger hon.

Cornelia Molin har lyckats nå ut brett med egendesignade skosnören

Av de inkubatorföretag som är på plats den här terminen kommer en del att bli klara till sommaren, och en del att vara kvar till hösten. Då kommer även en ny grupp företag att tillkomma.

Ny inkubatorledare i höst

Vem som ska leda gruppen i höst återstår att se, eftersom Maria Richardsson redan från början hade bestämt sig för att endast stanna en termin. Hon har dock ett råd till både dagens och framtidens e-handelsentreprenörer.

- Jag tycker att det är viktigt att få fram att man aldrig blir klar och att det inte finns en sanning. Det finns inget facit över hur man ska göra för att lyckas, utan alla har olika förutsättningar, säger hon.

Bland de nuvarande deltagarna har hon märkt av ett starkt intresse för att driva e-handel, och hon tycker utan tvekan att samtliga brinner för sina företag och sina produkter. 

- Det är ingen av dem som har gått in i det här för att tjäna snabba pengar eller för att göra en exit. Utan de gör det här för att de tycker att det är kul och det tycker jag känns sunt, avslutar hon.

Annons