Annons

E-handelsjätte öppnar nytt forskningscenter i Paris

E-handelsjätte öppnar nytt forskningscenter i Paris

2014-02-19 11:31

Rakuten, den japanska e-handelsjätten som siktar på att bli världen främsta företag inom Internettjänster, öppnar ett nytt centrum för forskning och utveckling i Paris. Kontoret är det tredje i sitt slag för företaget och kommer att fokusera på att utveckla e-handeln.

Det är full fart framåt som gäller för Rakuten. I förra veckan berättade vi om hur de köpt upp samtals-appen Viber för 900 miljoner dollar och nu är det dags för nästa satsning.

Rakuten har nämligen öppnat ett centrum för forskning och utveckling, Rakuten Institute of Technology (RIT), i Paris. Det är det första i Europa men man har sedan tidigare ett i Tokyo samt ett i New York. Och syftet är enligt företagets vd, Hiroshi Mikitani, att hitta nästa stora grej inom e-handeln.
– RIT är i synnerhet avsedda för Rakutens företag och e-handelsmarknaden i allmänhet. Tidigare produkter har inkluderat olika analys och trackingtjänster, rekommendationsmotorer och ROMA, en open source-lösning som kan ersätta e-handelsdatabaser, säger Hiroshi Mikitani.

Öppnar för samarbeten

Den parisiska grenen av RIT kommer att ligga i samma byggnad som Priceminister, den franska e-handelsfirma som Rakuten köpte för 250 miljoner dollar 2010. Det kommer inledningsvis att bemannas med fem anställda, men Rakuten planerar 20 nya anställningar i slutet av 2014.
– I Paris kommer vi främst att fokusera på sambandet mellan fysiska butiker och online-tjänster, men vi kommer också att utforska nya former av digital interaktion. Att vi placerar avdelningen vid sidan av Rakuten Priceminister bör också öppna upp för möjligheter till samarbeten och vi ser fram emot att lära av dem, säger Laurent Ach, vd för RIT i Paris.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta