Annons

E-handelsjätte öppnar nytt forskningscenter i Paris

E-handelsjätte öppnar nytt forskningscenter i Paris

2014-02-19 11:31

Rakuten, den japanska e-handelsjätten som siktar på att bli världen främsta företag inom Internettjänster, öppnar ett nytt centrum för forskning och utveckling i Paris. Kontoret är det tredje i sitt slag för företaget och kommer att fokusera på att utveckla e-handeln.

Det är full fart framåt som gäller för Rakuten. I förra veckan berättade vi om hur de köpt upp samtals-appen Viber för 900 miljoner dollar och nu är det dags för nästa satsning.

Rakuten har nämligen öppnat ett centrum för forskning och utveckling, Rakuten Institute of Technology (RIT), i Paris. Det är det första i Europa men man har sedan tidigare ett i Tokyo samt ett i New York. Och syftet är enligt företagets vd, Hiroshi Mikitani, att hitta nästa stora grej inom e-handeln.
– RIT är i synnerhet avsedda för Rakutens företag och e-handelsmarknaden i allmänhet. Tidigare produkter har inkluderat olika analys och trackingtjänster, rekommendationsmotorer och ROMA, en open source-lösning som kan ersätta e-handelsdatabaser, säger Hiroshi Mikitani.

Öppnar för samarbeten

Den parisiska grenen av RIT kommer att ligga i samma byggnad som Priceminister, den franska e-handelsfirma som Rakuten köpte för 250 miljoner dollar 2010. Det kommer inledningsvis att bemannas med fem anställda, men Rakuten planerar 20 nya anställningar i slutet av 2014.
– I Paris kommer vi främst att fokusera på sambandet mellan fysiska butiker och online-tjänster, men vi kommer också att utforska nya former av digital interaktion. Att vi placerar avdelningen vid sidan av Rakuten Priceminister bör också öppna upp för möjligheter till samarbeten och vi ser fram emot att lära av dem, säger Laurent Ach, vd för RIT i Paris.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta