E-handelsjättar har siktet inställt på Netflix marknad

Precis som Amazon ger sig nu Alibaba in i filmbranschen, och man gör det med stil. E-handelsjätten första filmprojekt ska skapas av den inflytelserika filmmakaren Wong Kar-wai. Samtidigt fortsätter Amazon sin satsning genom att knyta till sig Woody Allen som därmed gör sin första TV-serie någonsin.

Netflix börjar få rejält med konkurrens. Efter att Amazons nyligen plockat hem två Golden Globes meddelar nu Alibaba att man ska ge sin in i filmbranschen. Långfilmen ska produceras av Alibaba Pictures Group, tidigare China Vision Media Group som Alibaba nyligen köpte en majoritetspost i.

Alibabas första filmprojekt, som fått namnet “Bai Du Ren” eller Färjemannen, ska skapas av den inflytelserika filmmakaren Wong Kar-wai. Man har också lockat till sig filmstjärnan Tony Leung som ska spela en huvudroll.

Annons

Filmen ska sen ska distribueras på Alibabas egna plattformar, inklusive marknadsplatserna Taobao and Tmall.com. Biljetterna kommer att säljas via Alibabas mobila betallösningar.

Woody har grönt ljus

Alibaba satsar alltså på att gå samma väg som Amazon. Att skapa exklusivt innehåll som man kan distribuera genom sin befintliga infrastruktur för att stärka sina befintliga tjänster. I ett uttalande uppger Alibaba Pictures Group att man ska utnyttja ”molnet och big data” för att hitta tittare och fastställa vilken typ av underhållning man bör satsa på.

Samtidigt fortsätter Amazon sin satsning på egenproducerade serier. Efter att Amazons serie Transparent kammat hem två Golden Globes nyligen avslöjar e-handelsjätten nu att man knutit till sig Woody Allen.

Det här blir förstå gången som fyrfaldige Oscarvinnaren skriver och regisserar en TV-serie. Projektet har inte ännu fått något namn men serien, vars avsnitt kommer att vara 30 minuter långa och ska kunna ses via Amazons streamingtjänst, har fått grönt ljus för en första säsong.



Källor: The Verge, Mashable

Annons