Annons

E-handelsjätten Komplett går ifrån PostNord-exklusivitet

E-handelsjätten Komplett går ifrån PostNord-exklusivitet

2018-09-05 07:00

Vill ge kunderna större valfrihet i leveranserna.

Under förra året så meddelade den nordiska e-handelsjätten Komplett Group att de ingått en deal med PostNord, värd hundratals miljoner. PostNord har de senaste åren varit exklusiv fraktleverantör till Komplett och e-handlaren skrev alltså på ett nytt avtal om att låta det svensk-danska fraktbolaget ta hand om nätbutikens transporter.

LÄS ÄVEN: Komplett Group i ny stordeal värd hundratals miljoner

Nu meddelar dock Komplett att man "utökar leveransutbudet". E-handlaren har nämligen skrivit under ett nytt avtal med Bring om leveranser i hemlandet Norge. Det handlar alltså inte om några nordiska leveranser, vilka PostNord fortfarande står för. De norska kunderna kommer dock att få välja mellan Bring eller PostNord.

- Kunderna vill ha valfrihet över sin egen leverans, och kundvänliga leveransalternativ är avgörande för alla som bedriver näthandel. Dessutom gör avtalet oss bättre rustade att hantera den ökande volymen i antal paket, säger Kompletts vd Live Haukvik i ett pressmeddelande.

Bättre rustade för ökade volymer

När vi kontaktar Kompletts kommunikationsdirektör Ingebjørg Tollnes för att få veta mer om fraktexpansionen så trycker även hon på det faktum att två fraktbolag gör det enklare att hantera högsäsongen.

Annons
Annons
- Vi vill ge kunderna större valfrihet och, i synnerhet, vara bättre rustade för ökade volymer under högsäsong, säger Ingebjørg Tollnes.

En uppenbar fördel med två fraktbolag är också att antalet möjliga utlämningsställen förstås ökar. Live Haukvik ser även fram emot nya smidigare former av hemleverans, som båda fraktjättarna jobbar med just nu. Det ska även på sikt införas en ny returmetod där kunderna kan returnera saker via den egna brevlådan, som brevbäraren hämtar upp.

"Mycket bra dialog med PostNord"

Vi frågade dock Ingebjørg Tollnes om de på något sätt var missnöjda med PostNord, eller om de haft några problem med fraktbolaget. Men så ska inte vara fallet. 

- Vi har en mycket bra dialog med PostNord. De är precis som oss angelägna om att nöjda kunder och har en stor förståelse för att vi vill expandera vårt leveranserbjudande. Vi har ett bra och konstruktivt samarbete, svarar hon.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta