E-handelsjätten sänker säljarnas priser utan lov

Tar smällen själv.

Amazon har tagit till ett nytt trick i kriget med andra e-handelssajter. Lagom till julhandeln har företaget börjat sänka sina säljares listpriser. En stor del av försäljningen hos Amazon sker, som vi vet, via andra e-handlare. De utnyttjar plattformen och flera av dessa säljare har under de senaste dagarna fått se priserna på sina produkter dala.

Wall Street Journal var först med att rapportera om detta nya fenomen på Amazons marknadsplats. Tidigare har e-handelsjätten endast kontrollerat priserna på de varor som de själva säljer, vilket förstås är naturligt. Nu har Amazon dock alltså börjat justera även andra säljares produktpriser.

Annons

Det har resulterat i att e-handlare som säljer på Amazons marknadsplats i vissa fall har fått se sina priser sjunka med upp till nio procent. Det är dock ingen smygsänkning, utan Amazon är transparenta med vad de håller på med. Produktsidan pryds ganska tydligt med texten “Discount provided by Amazon“.

Herregud, tänker du kanske. Hur kan de göra detta utan att ha bett säljarna om lov? Saken är dock den att säljaren i fråga inte påverkas alls, förutom att deras produkter säljs till ett lägre pris. Amazon själv står helt enkelt för rabatten och säljaren får lika mycket betalt som när produkten såldes till fullpris.

Det finns marginal att ta av

Amazon tar förstås ut en avgift av alla som vill sälja på deras marknadsplats och många säljare använder även e-handlarens tredjepartslogistik, Fulfillment by Amazon, som också kostar en slant. E-handelsjätten har alltså marginal att ta av och kan därmed förmodligen sänka priserna en hel del utan att ens gå back.

Enligt Wall Street Journal är risken nu att Amazon bränner sina broar med vissa säljare, som kanske inte vill se sina produkter säljas till ett rabatterat pris. I Amazons seller forum verkar dock de flesta “utsatta” e-handlare vara nöjda med ökad försäljning, vilket den oväntade rabatten främst tycks leda till.

Med detta sagt finns det dock förstås en risk i att justera priserna på detta vis. Vissa säljare kanske verkligen inte vill sälja sin vara billigare, och det kan även skapa obalans om en säljares vara omfattas av rabatten, medan en annan säljares snarlika produkt inte gör det. Enligt Amazon ska dock de säljare som inte önskar vara med i prissänkningen kunna välja bort detta.

Annons